Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Emmaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Ulrikaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:05Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:05Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3965
dc.description.abstractDå vi läste inriktningen "Svenska för tidigare åldrar" blev vi uppmärksammade på hur sällan barn faktiskt haft inflytande över att forma den skönlitteratur de själva läser (Nikolajeva, 004). I vårt examensarbete utnyttjade vi därför möjligheten att skapa en konstnärlig produkt där vårt syfte var att undersöka hur man kan skapa en kapitelbok i samarbete med åtta barn i klass -3. Vi ville även ta reda på hur barn i åldrarna 8-9 år anser att en bra bok skall vara. Dessutom ville vi undersöka hur ett samförfattarskap mellan två skribenter kan fungera vid skapandet av skönlitterär text. Kapitelboken vi skrev blev 60 sidor och skrevs utifrån ett underlag av idéer barnen bidragit med genom samtalsintervjuer. Resultatet blev således en form av beställningsverk. Boken delades sedan ut till en grupp på 15 barn som läste den och fyllde i ett responsformulär. Vår slutsats av studien blev att barnens idéer på många sätt berikade bokprodukten. Detta genom att vi kunde hitta rikare handlingsmöjligheter i berättelsens intrig. Undersökningen gav oss möjlighet att bättre lära känna barnens tankar kring läsning av skönlitteratur, vilket vi kommer att ha nytta av i vårt framtida yrkesuppdrag som lärare i svenska för tidigare åldrar.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKapitelbok för barnswe
dc.subjectskönlitteraturswe
dc.subjectsamförfattarsswe
dc.titleBarnboken med barnet som medskapare -att skriva en kapitelbok i samarbete med åtta barn i 2-3: answe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record