En mångkulturell skola? mellan retorik och vardag
Abstract
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolvardagen ser ut i en skola som har medvetna visioner
om integration och mångfald. Jag tror att pedagogernas förhållningssätt till mångfald, integration och till de
elever och föräldrar som står för denna mångfald är viktig för elevernas syn på sig själva. Jag vill därför belysa
hur pedagoger talar om integration, mångfald och om elever och föräldrar, både vad gäller övergripande mål och
visioner och i mer vardagligt tal. Jag vill även undersöka hur eleverna uppfattar mångfalden i skolans vardag.
Frågeställningar
·Vilken syn på integration har pedagogerna?
·Vilken syn på mångfald har pedagogerna?
·Råder det samstämmighet mellan den övergripande retoriken om mångfald och integration och hur man i
vardagligt samspråk talar om barnen och deras föräldrar?
·Råder det samstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur de, ur ett mångfaldsperspektiv bedriver
undervisningen i klassrummet och elevernas uppfattning om verkligheten i skolan?
Metod och material
Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt på en fallstudie, i form av kvalitativa
intervjuer med personal och elever liksom deltagande observation på en skola.
Slutsatser och betydelse för läraryrket
Skolans personal uttrycker hur mångfalden står för något genomgående positivt. Mot detta står uttalanden om
socialt svåra elevgrupper och problematiska relationer till "invandrarföräldrar". Mellan hur denna del av
mångfalden omtalas, den som handlar om de människor som faktiskt utgör "den mångkulturella skolan", och hur
mångfalden i retoriken ses som ett honnörsord, råder knappast någon samstämmighet. Inte heller råder
samstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur mångfalden tas tillvara och elevernas berättelser om
skolvardagen.
En förbättring av förutsättningarna för eleverna med utländsk bakgrund kräver en genomgående förändring av
skolsystemet. Den största förändringen kan vi som pedagoger dock åstadkomma här och nu. Det är vi som kan
ändra perspektiv, öppna upp för alla våra elever och låta visionerna bli verklighet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Alwall, Hanna
Keywords
Mångfald
integration
förort
mångkulturell skola
Language
sv