• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En mångkulturell skola? ­ mellan retorik och vardag

Sammanfattning
Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolvardagen ser ut i en skola som har medvetna visioner om integration och mångfald. Jag tror att pedagogernas förhållningssätt till mångfald, integration och till de elever och föräldrar som står för denna mångfald är viktig för elevernas syn på sig själva. Jag vill därför belysa hur pedagoger talar om integration, mångfald och om elever och föräldrar, både vad gäller övergripande mål och visioner och i mer vardagligt tal. Jag vill även undersöka hur eleverna uppfattar mångfalden i skolans vardag. Frågeställningar ·Vilken syn på integration har pedagogerna? ·Vilken syn på mångfald har pedagogerna? ·Råder det samstämmighet mellan den övergripande retoriken om mångfald och integration och hur man i vardagligt samspråk talar om barnen och deras föräldrar? ·Råder det samstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur de, ur ett mångfaldsperspektiv bedriver undervisningen i klassrummet och elevernas uppfattning om verkligheten i skolan? Metod och material Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt på en fallstudie, i form av kvalitativa intervjuer med personal och elever liksom deltagande observation på en skola. Slutsatser och betydelse för läraryrket Skolans personal uttrycker hur mångfalden står för något genomgående positivt. Mot detta står uttalanden om socialt svåra elevgrupper och problematiska relationer till "invandrarföräldrar". Mellan hur denna del av mångfalden omtalas, den som handlar om de människor som faktiskt utgör "den mångkulturella skolan", och hur mångfalden i retoriken ses som ett honnörsord, råder knappast någon samstämmighet. Inte heller råder samstämmighet mellan pedagogernas uppfattning om hur mångfalden tas tillvara och elevernas berättelser om skolvardagen. En förbättring av förutsättningarna för eleverna med utländsk bakgrund kräver en genomgående förändring av skolsystemet. Den största förändringen kan vi som pedagoger dock åstadkomma här och nu. Det är vi som kan ändra perspektiv, öppna upp för alla våra elever och låta visionerna bli verklighet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3966
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1050-02.pdf (197.3Kb)
Datum
2007
Författare
Alwall, Hanna
Nyckelord
Mångfald
integration
förort
mångkulturell skola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV