Pojke/flicka på lika villkor? - en studie om hur kön skapas på idrottslektioner
Abstract
Det är av stor vikt för vår lärarprofession att vi har en medvetenhet kring de traditionella
könsmönster som finns i vårt samhälle och att vi i vår yrkesroll ansvarar för att motverka att
de upprätthålls. Det är viktigt att vi ser våra elever som individer med olika förutsättningar
och behov och inte utifrån om man är pojke eller flicka.
Det här är något som säkert varje lärare samtycker till men intressant är att se hur det fungerar
i praktiken på våra skolor. Vårt syfte med undersökningen är därför att belysa hur lärare
uppfattar att kön gestaltas i idrottshallen och hur idrottslärare resonerar kring likheter och
skillnader utifrån kön.
Undersökningen bygger på insamlat material från observationer på idrottslektioner samt
intervjuer med lärare. Resultatet visar att det i praktiken råder skillnader mellan könen trots
att lärarna har en medvetenhet kring de traditionella könsmönstren. Föreställningar kring kön
är starkt rotade i vårt samhälle och styr oss mer eller mindre medvetet. Det är något vi noterar
när vi intervjuar lärare och när vi observerar deras lektioner. Eleverna hjälper också
omedvetet till att förstärka och upprätthålla könsskillnaderna och gör vad som förväntas av
dem beroende på om de är en flicka eller pojke.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Thérese
Lundkvist, Susanne
Keywords
kön/genus
lärare
idrott
betyg
idrottshall
Language
sv