Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Théreseswe
dc.contributor.authorLundkvist, Susanneswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:09Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:09Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3970
dc.description.abstractDet är av stor vikt för vår lärarprofession att vi har en medvetenhet kring de traditionella könsmönster som finns i vårt samhälle och att vi i vår yrkesroll ansvarar för att motverka att de upprätthålls. Det är viktigt att vi ser våra elever som individer med olika förutsättningar och behov och inte utifrån om man är pojke eller flicka. Det här är något som säkert varje lärare samtycker till men intressant är att se hur det fungerar i praktiken på våra skolor. Vårt syfte med undersökningen är därför att belysa hur lärare uppfattar att kön gestaltas i idrottshallen och hur idrottslärare resonerar kring likheter och skillnader utifrån kön. Undersökningen bygger på insamlat material från observationer på idrottslektioner samt intervjuer med lärare. Resultatet visar att det i praktiken råder skillnader mellan könen trots att lärarna har en medvetenhet kring de traditionella könsmönstren. Föreställningar kring kön är starkt rotade i vårt samhälle och styr oss mer eller mindre medvetet. Det är något vi noterar när vi intervjuar lärare och när vi observerar deras lektioner. Eleverna hjälper också omedvetet till att förstärka och upprätthålla könsskillnaderna och gör vad som förväntas av dem beroende på om de är en flicka eller pojke.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectkön/genusswe
dc.subjectlärareswe
dc.subjectidrottswe
dc.subjectbetygswe
dc.subjectidrottshallswe
dc.titlePojke/flicka på lika villkor? - en studie om hur kön skapas på idrottslektionerswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record