dc.contributor.author | Eliasson, Ann-Charlotte | swe |
dc.contributor.author | Lyrstrand, Maria | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:20:11Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:20:11Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3972 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. Vi
Syfte:
har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen.
Vi tog reda på hur forskning och litteratur behandlade ämnet motivation samt
olika läsinlärningsmetoder. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur gör
verksamma lärare för att motivera elever i deras läsinlärning? Vilka faktorer
anses betydelsefulla att känna till som lärare när man arbetar för att motivera
elever till att lära sig läsa?
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi intervjuat fyra verksamma lärare som
Metod och material:
arbetar med de yngre eleverna i skolan. Vi har också en gedigen teorianknytning
och litteraturstudie för att öka våra kunskaper om motivationens roll i
läsinlärningen.
Vi har kommit fram till att det finns en skillnad mellan det som lärare säger och
Resultat:
det som litteratur säger om vad som motiverar elever. De lärare vi har intervjuat
var främst inriktade på att lägga undervisningen på rätt nivå för eleven och att
eleverna arbetade mycket individuellt. I litteraturen framgick det att ett
interaktionistiskt arbetssätt gynnar inlärning hos elever samt att reflektion kring
det egna lärandet är betydelsefullt för elevers motivation. Meningsfulla texter
och att utgå från elevers intresse är av stor betydelse. Lärarens roll som
motivatör är att bl.a. ha höga förväntningar, ge positiv förstärkning för att öka
lusten och självförtroendet hos eleven, samt att utgå från elevens intresse och
låta eleverna vara delaktiga i undervisningen.
Vi tror att vår undersökning kan bidra till att lärare kan öka sin medvetenhet
Betydelse för läraryrket:
kring motivationens betydelse för läsinlärningen. Vi tror att vi i detta arbete
poängterat väsentliga delar som påverkar elever till att bli motiverade, t ex
förväntningar, medvetenhet och reflektion kring sitt eget lärande samt
betydelsen av meningsfull undervisning samt positiv förstärkning. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Visioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |