dc.contributor.author | Olsson, Linda | |
dc.contributor.author | Runge, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-07-02T08:51:50Z | |
dc.date.available | 2015-07-02T08:51:50Z | |
dc.date.issued | 2015-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39738 | |
dc.description.abstract | De nya styrdokumenten för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som kommit i bruk de senaste åren har gett elever som till följd av sin utvecklingsstörning inte är behöriga att söka till ett nationellt gymnasieprogram nya möjligheter. De kan nu inte bara genomföra sin gym-nasieutbildning inom gymnasiesärskolans ramar utan kan nu även söka och antas till gymna-sieskolans introduktionsprogram. Detta är grunden till att denna studie kom till och genom-fördes.
Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur lärare på gymnasiesärskolan och Introduktionspro-grammen ser på möjligheter till samverkan mellan dessa skolformer och hur det påverkar ele-vernas identitets – och kunskapsutveckling.
Teori: Studiens material är teoretiskt analyserat utifrån Perssons (1998) specialpedagogiska perspektiv, det relationella och kategoriska perspektivet. Denna modell ger specialpedagogisk koppling till lärarnas syn på samverkansmöjligheter mellan gymnasiesärskolan och Introdukt-ionsprogrammen och hur det påverkar elevernas identitets- och kunskapsutveckling inom den specialpedagogiska verksamheten som bedrivs inom gymnasiesärskolan och Introduktions-programmen.
Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ studie. Empirin består av ostrukturerat fråge-formulär som genomfördes i fem arbetslag (tre från Introduktionsprogrammen och två från gymnasiesärskolan) i en organisation där båda dessa fanns med gemensam huvudman.
Resultat: Det framkom att det idag inte finns någon samverkan mellan gymnasiesärskolan och Introduktionsprogrammen inom den undersökta organisationen. Många av lärarna i studien ansåg att det finns fördelar och goda möjligheter att utveckla samverkan mellan de båda skol-formerna. Lärarna i studien menade att en samverkan mellan gymnasiesärskolan och Intro-duktionsprogrammen skulle kunna påverka elevernas identitetsutveckling både positivt och negativt beroende på vilken elev det gäller. Detsamma gäller elevernas kunskapsutveckling. Majoriteten ansåg dock att både elevernas identitets – och kunskapsutveckling påverkas posi-tivt av samverkan mellan gymnasiesärskolan och Introduktionsprogrammen.
Den största delen av studiens resultat kan kopplas till det relationella perspektivet då man ser som fördelar med samverkan att det blir större kompetens i arbetslagen och att man kan sam-verka i att utveckla och anpassa undervisningen för eleverna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT14 IPS22 SLP600/LLU600 | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.subject | identitetsutveckling och utvecklingsstörning | sv |
dc.title | "Inte VI och DOM". En kvalitativ studie om samverkan mellan gymnasiesärskolan och introduktionsprogrammen | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |