dc.description.abstract | Denna uppsats problematiserar Folkpartiets förslag om införandet av en "En svensk
litteraturkanon", obligatorisk läsning av särskilda verk, i kursplanerna i svenska på landets
gymnasieskolor. Problematiseringen utgår från frågor om vad förslaget går ut på, vilka
argument som tas i bruk av Folkpartiet, samt vilka problem som följer med argumentationen.
Problematiseringen har oftast formen av en argumentationsanalys, i vilken tes, argument
och premisser i Folkpartiets förslag presenteras och granskas. En undersökning av
litteraturkanon presenteras också, i vilken olika syn på vad kanon samt kanonbildning är
kommer till uttryck. Vidare rymmer uppsatsen en diskussion av relationen mellan förslaget
och synen på lärande. Det material författaren använt är debattartiklar, litteraturteoretiska
verk och artiklar, samt litteratur om pedagogik och didaktik. Resultatet av arbetet är en
sammanställning av Folkpartiets argument, vilka premisser som följer med argumenten,
samt en granskning av argumentens hållbarhet och relevans. En didaktisk aspekt finns
också med, i form av en koppling mellan förslaget och lärarrollen, samt en analys av vilken
lärandeteori som kommer till uttryck i Folkpartiets förslag. Resultatet är således en
sammanfattning av vad man måste acceptera, i termer av argument och premisser, för att det
ska vara rimligt att ställa sig bakom förslaget. | swe |