Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning
Abstract
Sammanfattning:
Skolundervisningen i evolutionsteorin diskuteras och vissa menar att den bör
kompletteras med alternativa förklaringar såsom kreationism och Intelligent Design. Efter
att ha tagit del av de argument som finns för och emot att presentera olika perspektiv i
undervisningen, verkar det som att diskussionen huvudsakligen rör hur man definierar
vad som är vetenskap och hur man bör tyda läroplanens avsnitt om Saklighet och
allsidighet.
Vi utgick från tidigare forskning kring evolutionsteorins ställning inom vetenskapen och
skolundervisningen. Dessutom gjordes en översikt av vetenskapsfilosofiska inriktningar
och en genomgång av hur begreppen saklighet och allsidighet har behandlats i
läroplanerna.
Vår intervjuundersökning gjordes i syfte att undersöka hur lärarstudenter tolkar
ovanstående begrepp med utgångspunkt i denna debatt. Dessutom ville vi ta reda på hur
de anser att debatten bör hanteras i skolan.
För att få kontakt med lärarstudenter som ville ställa upp på en intervju gjordes först en
enkätundersökning. Från den gick vi vidare och utförde nio intervjuer.
Våra intervjuer visar att lärarstudenterna har en förhållandevis enhetlig syn på vetenskap
men olika åsikter om hur undervisningen i livets utveckling bör ske. Tolkningen av
saklighet och allsidighet lämnar i vissa fall dörren öppen för undervisning även i
kreationism och Intelligent Design.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Jörgen
Månsson, Malin
Sterner, Anna
Keywords
Evolutionsteori
kreationism
Intelligent Design
Language
sv