Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Jörgenswe
dc.contributor.authorMånsson, Malinswe
dc.contributor.authorSterner, Annaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:13Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:13Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3974
dc.description.abstractSammanfattning: Skolundervisningen i evolutionsteorin diskuteras och vissa menar att den bör kompletteras med alternativa förklaringar såsom kreationism och Intelligent Design. Efter att ha tagit del av de argument som finns för och emot att presentera olika perspektiv i undervisningen, verkar det som att diskussionen huvudsakligen rör hur man definierar vad som är vetenskap och hur man bör tyda läroplanens avsnitt om Saklighet och allsidighet. Vi utgick från tidigare forskning kring evolutionsteorins ställning inom vetenskapen och skolundervisningen. Dessutom gjordes en översikt av vetenskapsfilosofiska inriktningar och en genomgång av hur begreppen saklighet och allsidighet har behandlats i läroplanerna. Vår intervjuundersökning gjordes i syfte att undersöka hur lärarstudenter tolkar ovanstående begrepp med utgångspunkt i denna debatt. Dessutom ville vi ta reda på hur de anser att debatten bör hanteras i skolan. För att få kontakt med lärarstudenter som ville ställa upp på en intervju gjordes först en enkätundersökning. Från den gick vi vidare och utförde nio intervjuer. Våra intervjuer visar att lärarstudenterna har en förhållandevis enhetlig syn på vetenskap men olika åsikter om hur undervisningen i livets utveckling bör ske. Tolkningen av saklighet och allsidighet lämnar i vissa fall dörren öppen för undervisning även i kreationism och Intelligent Design.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectEvolutionsteoriswe
dc.subjectkreationismswe
dc.subjectIntelligent Designswe
dc.titleSaklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record