Show simple item record

dc.contributor.authorEjeborn, Karolin
dc.contributor.authorGunnelid, Filip
dc.date.accessioned2015-07-02T09:41:33Z
dc.date.available2015-07-02T09:41:33Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39742
dc.descriptionNoise in schools can have negative effect on the teaching environment and speech perception. The national Child Environmental Health Surveys (BMHE) conducted in 2003 and 2011 studied how 12-year olds experience their sound environment in school. Results showed that the number of pupils that experience annoyance from noise increased from 2003 to 2011. Aim: The aim of this study was to study how 12-year olds perceive their sound environment in school. Methodology and material: A quantitative questionnaire survey was conducted in the sixth grade at two schools. The questionnaire used included questions from BMHE and self-produced questions. Sixtynine students answered the questionnaire. Results: Over 50 % of the respondents experience annoyance from noise in school several times a week. Noise from other children, scraping from chairs and ventilator noise are then main sources of annoyance. The same source of sound causes different degrees of annoyance depending on the location. Strong correlation was found between the degree of annoyance and how often the respondents report being annoyed by the same sound source. A majority experienced negative effects on learning and cognitive processes and used strategies to avoid the noise in school. Conclusion: Our results correspond well with those from previous studies done, but in comparision with national study BMHE 2003 and 2011 the perceived annoyance seems to have increased. Preventive measures against noise in schools are important for a good learning environment and the students performance.sv
dc.description.abstractBuller i skolor kan påverka undervisningsmiljön och taluppfattbarheten negativt. Socialstyrelsens nationella Barnmiljöhälsoenkät (BMHE) har 2003 samt 2011 undersökt hur svenska 12-åringar upplever skolans ljudmiljö och resultaten visade att andelen elever som upplever störningar från ljud ökat mellan 2003 och 2011. Syfte: Syftet med studien är att undersöka 12-åringars upplevda ljudmiljö i skolan. Metod och material: En kvantitativ enkätstudie genomfördes i årskurs sex på två skolor. Enkäten som användes innehöll frågor från BMHE och egenproducerade frågor. Materialet för studien är totalt 69 insamlade enkätsvar. Resultat: Över 50 % av respondenterna störs av ljud och buller i skolan flera gånger i veckan. De främsta störningskällorna är ljud från andra barn, skrapljud från stolar samt fläktljud. Samma ljudkälla upplevs störande i olika grad beroende på i vilken lokal den förekommer. Starkt samband finns mellan till vilken grad och hur ofta respondenterna störs av samma ljudkälla. Majoriteten upplever negativ inverkan på undervisningsmoment och kognitiva processer samt använder sig av strategier för att undvika ljud och buller. Konklusion: Våra resultat stämmer väl överens med tidigare studier men upplevd bullerstörning tycks ha ökat vid jämförelse med den nationella undersökningen BMHE 2003 och 2011. Preventivt arbete mot buller i skolan är viktigt för en god undervisningsmiljö och elevers skolprestationer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectBullersv
dc.subjectBullerexponeringsv
dc.subjectSkolasv
dc.subjectUngdomarsv
dc.subjectTaluppfattningsv
dc.subjectEnkätundersökningsv
dc.subjectLjudmiljösv
dc.subjectPreventionsv
dc.subjectNoisesv
dc.subjectNoise exposuresv
dc.subjectSchoolsv
dc.subjectAdolescentsv
dc.subjectSpeech perceptionsv
dc.subjectQuestionnaire surveysv
dc.subjectSound environmentsv
dc.subjectPreventionsv
dc.titleVi hör inte läraren! – En enkätundersökning i årskurs sex om upplevd ljudmiljö i skolansv
dc.title.alternativeWe can't hear the teacher! – A questionnaire survey in the sixth grade about perceived sound environment in schoolsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record