Show simple item record

dc.contributor.authorFlorell, Anna
dc.contributor.authorSöderlund, Anna-Märta
dc.date.accessioned2015-07-02T09:59:15Z
dc.date.available2015-07-02T09:59:15Z
dc.date.issued2015-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39743
dc.descriptionIn recent years cognitive training in order to improve cognitive abilities have become increasingly popular and a lot of research has been conducted within this field. The natural aging process has a negative effect on many of our cognitive abilities and this relationship also has a strong connection with hearing loss. Elderly with hearing loss is therefore a group that could benefit from cognitive training. Objective: The purpose of this study was to investigate different types of cognitive training directed towards working memory in older adults and to examine the results observed regarding efficacy of this type of training and its transfer effect. Method: A literature review consisting of 17 scientific articles published between 2005-2014. The mean age of the participants were between 62-82 years. The articles were found via Pubmed, Scopus, PsycInfo and Cinahl and through the reference list of the reviewed articles. Results: The results show that cognitive training mayhave a positive effect in elderly people since all the participants in the studies improved on the training task. In a majority of the studies the cognitive ability also improved. There was no consistent evidence regarding the transfer effect. Conclusion: Elderly may benefit positively from cognitive training in abilities directed towards working memory, both on the trained task and the cognitive ability. To state the cause of the effect, however, is difficult as there are several different types of training and several different tests for evaluation. There is no consistent evidence for the transfer effect.sv
dc.description.abstractPå senare tid har träning i syfte att förbättra kognitiva förmågor blivit allt mer populärt och är ett område som det har gjorts mycket forskning inom. Det naturliga åldrandet har en negativ effekt på många av våra kognitiva förmågor och detta samband har även en stark anknytning till sämre hörsel. Äldre med hörselnedsättning är därför en grupp som skulle kunna gynnas av kognitiv träning. Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka olika typer av kognitiv träning riktad mot arbetsminnet hos äldre individer samt att undersöka vilka resultat som observerats gällande dess effekt och transfer-effekt. Metod: En litteraturstudie där 17 vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2005-2014 ingick i materialet. Medelåldern på deltagarna i studierna var mellan 62-82 år. Artiklarna hittades via sökmotorerna Pubmed, Scopus, PsycInfo och Cinahl samt via referenser till de granskade artiklarna. Resultat: Resultatet visar på att kognitiv träning kan ge en positiv effekt hos äldre då samtliga deltagare i studierna förbättrade sig på träningsmomentet. I majoriteten av studierna förbättrades även den kognitiva förmågan. Det fanns inte någon enhetlig evidens gällande transfereffekt. Konklusion:Äldre kan få en positiv effekt av kognitiv träning riktad mot arbetsminnet, både på den tränade uppgiften och för den kognitiva förmågan. Att säga vad denna effekt beror på är dock svårt då det finns flera olika typer av träning och flera olika test för utvärdering. Det fanns inte någon enhetlig evidens för transfer-effekt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectkognitiv träningsv
dc.subjectkognitiva förmågorsv
dc.subjecthörselnedsättningsv
dc.subjectpresbyacusissv
dc.subjectäldresv
dc.subjectcognitive trainingsv
dc.subjectcognitive abilitiessv
dc.subjecthearing losssv
dc.subjectpresbyacusissv
dc.subjectelderlysv
dc.titleKognitiv träning - En litteraturstudie om dess effekt samt eventuella möjligheter inom audiologisk rehabiliteringsv
dc.title.alternativeCognitive training - A literature review of its efficacy and potential opportunities in audiological rehabilitationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record