Föra in, räkna av och skriva under! En undersökning av vuxna språkinlärares skriftliga produktion av partikelverb
Abstract
Ett partikelverb består av ett verb och en betonad partikel i form av en preposition eller ett adverb. Denna ordkombination kan kopplas både till ordbildning och syntax. Partikelverbet kan vara en produktiv konstruktion, eller en lexikaliserad ordförbindelse där verb och partikel har en gemensam betydelse som inte går att tolka utifrån de ingående delarna. Syftet med denna undersökning är att studera vuxna andraspråkselevers skriftliga produktion av partikelverb i jämförelse med en grupp modersmålstalare. Undersökningen har först och främst en kvantitativ karaktär, då det empiriska materialet sammanställs i ett resultat som visar medelvärdet av antal producerade partikelverb per grupp. Min hypotes är att då partikelverben är förknippade med en rad svårigheter så är dessa föremål för olika undvikandestrategier och används i mindre utsträckning av andraspråksinlärarna. Resultatet visar också att modersmålstalarna använder mer än dubbelt så många partikelverb per elev som andraspråkstalarna. Detta resultat ligger också i linje med en tidigare gjord undersökning av Enström. Modersmålstalarna uppvisar också en större partikelvariation och använder vissa partiklar mer rikligt och med fler funktioner än andraspråkstalarna. De använder också partikelverben i överförd och metaforisk betydelse i en högre utsträckning än andraspråkstagarna. När de gäller de individuella variationerna är dessa dock mer framträdande bland andraspråkstalarna, där individuella prestationer får ett kraftigt genomslag på medelvärdet av antal producerade partikelverb.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, SSA 136 15 hp
Ämne: Svenska som andraspråk
Termin: 2015
Handledare: Julia Prentice
View/ Open
Date
2015-07-02Author
Tropp, Malin
Keywords
partikelverb
andraspråksinlärare
vuxna inlärare
Language
swe