Musikdramatik i sångundervisningen
Abstract
Sammanfattning
Problem och syfte
Vi har upplevt att det musikaliska uttrycket ofta får stå i bakgrunden i förhållande till sångtekniken i
sångundervisningen. På Högskolan för Scen och Musik har vi mött ämnet Musikdramatik och vi tror att denna
interpretationsmetod kan vara användbar i sångundervisning, både för att arbeta med sångteknik och med det
musikaliska uttrycket. Syftet med arbetet är att undersöka hur sångare påverkas av att arbeta musikdramatiskt
och konkretisera den musikdramatiska metoden, för att kunna använda den i sångundervisning.
Metod och material
Vi har valt att studera litteratur skriven av några aktuella sångpedagoger och jämfört den med litteratur av och
om de viktigaste teaterpedagoger som Gårdfeldt inspirerats av, för att se var de båda ämnena kan mötas. Vi
gjorde också en intervju med Gårdfeldt. Två observationer av olika lektioner i musikdramatik kompletterades
med intervjuer med både lärare och elever för att få ett helhetsperspektiv på hur sångtekniken och sångaren
påverkas av att arbeta med musikdramatik.
Resultat och didaktiska konsekvenser
Gårdfeldts metod genomsyras av tanken att vi måste koppla bort vårt analytiska tänkande för att nå ett
musikaliskt uttryck som kommunicerar och berör. I sångundervisningen separerar man ofta sångteknik och
sånginterpretation. När vi studerat hur sångarna påverkats under lektionerna i musikdramatik, har vi märkt att
dessa begrepp hänger ihop och kompletterar varandra, eftersom hela kroppen är sångarens instrument och alla
delar hänger ihop. Musikdramatiken kan hjälpa sångaren att utveckla sin teknik, sitt musikaliska uttryck och
stärka självkänslan.
Degree
Student essay