• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikdramatik i sångundervisningen

Abstract
Sammanfattning Problem och syfte Vi har upplevt att det musikaliska uttrycket ofta får stå i bakgrunden i förhållande till sångtekniken i sångundervisningen. På Högskolan för Scen och Musik har vi mött ämnet Musikdramatik och vi tror att denna interpretationsmetod kan vara användbar i sångundervisning, både för att arbeta med sångteknik och med det musikaliska uttrycket. Syftet med arbetet är att undersöka hur sångare påverkas av att arbeta musikdramatiskt och konkretisera den musikdramatiska metoden, för att kunna använda den i sångundervisning. Metod och material Vi har valt att studera litteratur skriven av några aktuella sångpedagoger och jämfört den med litteratur av och om de viktigaste teaterpedagoger som Gårdfeldt inspirerats av, för att se var de båda ämnena kan mötas. Vi gjorde också en intervju med Gårdfeldt. Två observationer av olika lektioner i musikdramatik kompletterades med intervjuer med både lärare och elever för att få ett helhetsperspektiv på hur sångtekniken och sångaren påverkas av att arbeta med musikdramatik. Resultat och didaktiska konsekvenser Gårdfeldts metod genomsyras av tanken att vi måste koppla bort vårt analytiska tänkande för att nå ett musikaliskt uttryck som kommunicerar och berör. I sångundervisningen separerar man ofta sångteknik och sånginterpretation. När vi studerat hur sångarna påverkats under lektionerna i musikdramatik, har vi märkt att dessa begrepp hänger ihop och kompletterar varandra, eftersom hela kroppen är sångarens instrument och alla delar hänger ihop. Musikdramatiken kan hjälpa sångaren att utveckla sin teknik, sitt musikaliska uttryck och stärka självkänslan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3975
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-6112-06.pdf (208.5Kb)
Date
2007
Author
Karlsson, Stina
Johansson, Ida
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV