• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikdramatik i sångundervisningen

Sammanfattning
Sammanfattning Problem och syfte Vi har upplevt att det musikaliska uttrycket ofta får stå i bakgrunden i förhållande till sångtekniken i sångundervisningen. På Högskolan för Scen och Musik har vi mött ämnet Musikdramatik och vi tror att denna interpretationsmetod kan vara användbar i sångundervisning, både för att arbeta med sångteknik och med det musikaliska uttrycket. Syftet med arbetet är att undersöka hur sångare påverkas av att arbeta musikdramatiskt och konkretisera den musikdramatiska metoden, för att kunna använda den i sångundervisning. Metod och material Vi har valt att studera litteratur skriven av några aktuella sångpedagoger och jämfört den med litteratur av och om de viktigaste teaterpedagoger som Gårdfeldt inspirerats av, för att se var de båda ämnena kan mötas. Vi gjorde också en intervju med Gårdfeldt. Två observationer av olika lektioner i musikdramatik kompletterades med intervjuer med både lärare och elever för att få ett helhetsperspektiv på hur sångtekniken och sångaren påverkas av att arbeta med musikdramatik. Resultat och didaktiska konsekvenser Gårdfeldts metod genomsyras av tanken att vi måste koppla bort vårt analytiska tänkande för att nå ett musikaliskt uttryck som kommunicerar och berör. I sångundervisningen separerar man ofta sångteknik och sånginterpretation. När vi studerat hur sångarna påverkats under lektionerna i musikdramatik, har vi märkt att dessa begrepp hänger ihop och kompletterar varandra, eftersom hela kroppen är sångarens instrument och alla delar hänger ihop. Musikdramatiken kan hjälpa sångaren att utveckla sin teknik, sitt musikaliska uttryck och stärka självkänslan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3975
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-6112-06.pdf (208.5Kb)
Datum
2007
Författare
Karlsson, Stina
Johansson, Ida
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV