Är gehörs- och musiklärakurserna på estetiska programmet relevant för kommande yrkesroller?
Sammanfattning
Detta arbete handlar om hur undervisningen ser ut i gehörs och musiklärakursen på det
estetiska programmet, samt om kursen blir relevant för kommande yrkesroller inom musiken.
Tonvikt ligger också på om det finns en praktisk gehörs och musiklära. Ämnet är traditionellt
sätt ett teoretiskt ämne, då skolverksamhet i stort går åt ett mer praktiskt håll (ang. teoretiska
ämnen) frågar jag om denna kurs också gör det.
Syftet är att undersöka hur undervisningen ser ut, om den har förändrats på senare år, samt
lärarnas uppfattning om kursen i relation till hur dom själva jobbar både som musiker och
pedagoger.
Arbete består av en observation av fyra skolors undervisning i ämnet samt intervjuer med de
fyra berörda pedagogerna. Detta kommer att knytas ihop med litteraturstudier i närliggande
ämnen.
Resultatet visar att inte mycket har förändrats, ämnet är fortfarande ett föreläsningsämne även
om små förändringar kan ses. Ett exempel på detta skulle vara en mer afro-amerikans
inriktning på musikteorin. Ibland kan man även se vissa praktiska moment där eleven ges
tillfälle att praktisera förvärvad kunskap. Gehörsundervisningen idag skulle kunna uppfattas
Orelevant, med stöd av t.ex. Johanssons forskning. Kursen verkar också ha en fri utformning
där varje pedagog utformar den efter eget tycke.
Examinationsnivå
Student essay