Visa enkel post

dc.contributor.authorFritzner, Joakimswe
dc.date.accessioned2007-05-08T14:02:17Z
dc.date.available2007-05-08T14:02:17Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3978
dc.description.abstractDetta arbete handlar om hur undervisningen ser ut i gehörs och musiklärakursen på det estetiska programmet, samt om kursen blir relevant för kommande yrkesroller inom musiken. Tonvikt ligger också på om det finns en praktisk gehörs och musiklära. Ämnet är traditionellt sätt ett teoretiskt ämne, då skolverksamhet i stort går åt ett mer praktiskt håll (ang. teoretiska ämnen) frågar jag om denna kurs också gör det. Syftet är att undersöka hur undervisningen ser ut, om den har förändrats på senare år, samt lärarnas uppfattning om kursen i relation till hur dom själva jobbar både som musiker och pedagoger. Arbete består av en observation av fyra skolors undervisning i ämnet samt intervjuer med de fyra berörda pedagogerna. Detta kommer att knytas ihop med litteraturstudier i närliggande ämnen. Resultatet visar att inte mycket har förändrats, ämnet är fortfarande ett föreläsningsämne även om små förändringar kan ses. Ett exempel på detta skulle vara en mer afro-amerikans inriktning på musikteorin. Ibland kan man även se vissa praktiska moment där eleven ges tillfälle att praktisera förvärvad kunskap. Gehörsundervisningen idag skulle kunna uppfattas Orelevant, med stöd av t.ex. Johanssons forskning. Kursen verkar också ha en fri utformning där varje pedagog utformar den efter eget tycke.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleÄr gehörs- och musiklärakurserna på estetiska programmet relevant för kommande yrkesroller?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post