Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Pia
dc.contributor.authorJohansson, Eric
dc.date.accessioned2015-07-07T11:12:38Z
dc.date.available2015-07-07T11:12:38Z
dc.date.issued2015-07-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39810
dc.descriptionA wish for a higher standard of living has driven the rate of consumption in Sweden. Main focus in business is on a higher growth and profitability where some companies use a low price strategy to win competitive advantage. The positive consumption pattern spiral is often discussed in media, while criticism is limited and often refers to the environment. In order to reduce our ecological footprint we should consume more sustainably. More and more companies implement CSR (Corporate Social Responsibility) in their business strategy to become more sustainable. Everything from global warming to working conditions in the supply chain are discussed. The purpose of the thesis is to highlight the conflict that exists between a company's business strategy and CSR work. In order to answer the problem we used an explorative research approach where we used a case study with an in-depth interview. We have also used secondary sources such as social media and the company's website as the basis for the empirical data collection. The empirical data were then analyzed based on the theories of strategy, stakeholders, GRI (Global Reporting Initiative) legitimacy and trade-offs in order to find similarities and differences from a real case. The results of the study show that if the company had been more open about the shortcomings of their CSR work they had been able to create more credible CSR initiatives. That would have led to a higher value of legitimacy. If the company does not succeed in convincing the society that their actions are credible, the conflict between business strategy and CSR can not be solved. Although the studied company makes more efforts to become a greener organization with CSR sometimes CSR is overlooked to increase turnover in front of a comprehensive sustainable business. This must be seen as a trade-off between business strategy and CSR, the organization must sometimes ignore CSR to increase growth within the company. There are some paradoxes in the case business sustainability efforts, but in general the case shows many ongoing projects that reduce the company's environmental impact. Keywords: trade-off, greenmuting, greenwashing, low price strategy, green strategies, CSR.sv
dc.description.abstractEn önskan om högre levnadsstandard har drivit på konsumtionstakten i Sverige. Hos företag ligger stort fokus på ökad tillväxt och högre lönsamhet där en del företag använder en lågprisstrategi för att vinna konkurrensandelar. Konsumtionens positiva samhällseffekter diskuteras gång på gång i media medan kritiken är begränsad och ofta hänvisar till miljön. För att minska på vårt ekologiska fotavtryck bör vi tillsammans konsumera mer hållbart. Fler företag implementerar CSR (Corporate Social Responsibility) i sina företagsstrategier där allt från global uppvärmning till arbetsförhållanden i leverantörsleden diskuteras för att företagens arbetssätt ska bli mer hållbart. Syftet med studien är att belysa de konflikter som finns mellan ett företags affärsstrategi och CSR-arbete och hur de praktiskt har gått tillväga för att hantera dessa. För att kunna besvara problemformuleringen har vi använt en explorativ forskningsansats med en fallstudie och en djupgående intervju. Vi har även använt sekundära källor i form av sociala medier och företagets hemsida till grund för den empiriska datainsamlingen. Den insamlade empirin har sedan analyserats utifrån teorier kring gröna strategier, intressenter, GRI (Global Reporting Initiative) legitimitet samt trade-offs för att hitta likheter och skillnader mot ett verkligt fall. Resultatet i studien visar att om företaget hade varit mer öppna kring de brister som finns inom CSR-arbetet hade de kunnat skapa ett mer trovärdigt CSR-arbete, vilket hade lett till att högre legitimitet skapats. Om inte företaget lyckas övertyga samhället att deras agerande är trovärdigt kommer inte konflikten mellan affärsstrategi och CSR-arbete kunna lösas. Trots att det studerade företaget gör flera ansträngningar för att bli en grönare organisation hamnar CSR-arbetet ibland i skymundan då de prioriterar att öka omsättningen framför ett allomfattande hållbart företagande. Detta får ses som ett trade-off mellan affärsstrategin och CSR-arbetet, de måste ibland välja bort CSR för att öka tillväxten inom företaget. Det finns en del paradoxer gällande CSR-arbetet och affärsstrategin men överlag har fallföretaget många pågående projekt som minskar företagets miljöpåverkan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries14/15:1sv
dc.subjecttrade-off, greenmuting, Greenwashing lågprisstrategi, gröna strategier, CSRsv
dc.titleEn studie om konflikten mellan företags affärsstrategi och CSR-arbete i lågprishandelnsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post