Läromedel i bildundervisningen
Abstract
Syfte
Vi har studerat bildlärares syn på och användning av läromedel i bildundervisningen i
gymnasieskolan.
Ett delsyfte var också att det resultat vi fått fram kan ligga till grund för utveckling av nya
läromedel i bildundervisningen.
Metod
Vår studie har grundat sig på både halvstrukturerad intervju- och halvstrukturerad
enkätundersökning. Målgruppen är bildlärare i gymnasiet. Vi har kompletterat studien med en
förteckning över ett urval av befintliga förlagsproducerade läromedel som har anknytning till
bildundervisningen.
Resultat
Resultatet har visat att behovet av förlagsproducerade läromedel för bildundervisningen inte
är tillgodosett. Undersökningen ger även exempel på vad bildlärare utgår ifrån när de planerar
sina lektioner samt vad de har för önskemål om hur läromedel ska se ut.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Elise
Karlsson, Sonja Iwanow
Language
sv