E-HANDELSRETURER AV KONFEKTIONSVAROR -En studie av unga konsumenters returbeteende och vilja till ansvarstagande för ett mer miljömässigt hållbart returflöde
Sammanfattning
Detaljhandeln över internet har under de senaste åren ökat stadigt och konfektionsvaror
(kläder, skor och accessoarer) tillhör de varor som svenska konsumenter e-handlar flitigast. I
takt med den ökade e-handeln ökar också antalet varor som måste returneras. Det faktum att
konsumenten inte har möjlighet att testa varorna innan köpet bidrar till osäkerhet och medför
att konfektionsvaror tillhör de varor som returneras mest. Möjligheten till returer värderas
högt av konsumenterna och därför erbjuder många företag i dagsläget billiga eller helt
avgiftsfria returer. Ett köpbeteende håller på att skapas där konsumenten beställer hem
betydligt fler varor än annars och returnerar flertalet. De ökade returerna innebär på sikt ett
samhällsproblem då ett ökat antal onödiga transporter utförs samt negativa externaliteter för
samhället i form av mer utsläpp och trängsel.
Denna uppsats syftar till att undersöka konsumenters returvanor och returbeteende av ehandlade
konfektionsvaror för att beskriva deras inställning och vilja till ansvarstagande för
ett mer miljömässigt hållbart returflöde. För att möjliggöra detta genomfördes en kvantitativ
studie i form av en enkätundersökning som delades ut bland studenter i Göteborg. Resultatet
visar att unga konsumenter både e-handlar och returnerar ganska sällan. Däremot uppvisar en
mindre grupp konsumenter tendenser till att överbeställa varor. Trots att konsumenterna
värdesätter fria returer högt verkar det kunna finnas en viss outnyttjad betalningsvilja för
returer som företagen inte utnyttjar idag. Majoriteten av konsumenterna verkar dessutom vara
positivt inställda till att betala extra för en miljöanpassad returtransport. Extra
anmärkningsvärt är att de som tenderar att överbeställa varor också verkar ha lite högre
betalningsvilja än övriga konsumenter oavsett returorsak. Detta skulle kunna tyda på att unga
konsumenter till viss del skulle vara beredda till ett större ansvarstagande för ett mer
miljömässigt hållbart returflöde. Samtidigt går det inte att bortse ifrån osäkerheten att
attityder och handling ibland kan skilja sig åt. Däremot borde det kunna finnas vissa
förutsättningar för dagens företag att på ett bättre sätt fånga upp konsumenternas vilja till
ansvarstagande i utformningen av morgondagens returpolicys. En returpolicy där
konsumenterna kan vara med och bära mer av kostnaden och ansvaret för ett returflöde som
de själva är med och skapar.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-07-07Författare
Marmelid, Anton
Storm, David
Serie/rapportnr.
Logistik
14/15:4
Språk
swe