Ett effektivt returflöde - Centrala aspekter att beakta vid utformande av returflöden inom e-handeln
Sammanfattning
Den växande e-handelsbranschen präglas av stora returmängder och i den konkurrens som
råder på marknaden idag kan en enkel returprocess bidra till både kundlojalitet och
kostnadseffektivisering. E-handelsföretagens och transportföretagens gemensamma mål är att
göra konsumenten nöjd, eftersom utan konsumentens köp uteblir intäkten för bägge parter.
Med samma slutgiltiga mål finns det en anledning att undersöka närmare hur dessa aktörer
förhåller sig till varandra. Studiens fokus är returflödet från konsument tillbaka till ehandelsföretaget
med tillhörande tre parallella flöden: information, fysiska varor och kapital.
Syftet är att belysa såväl e-handelsföretags som transportföretags uppfattningar och hantering
relaterat till e-handelsreturer, för att därigenom bidra med ökad kunskap och förståelse för
centrala aspekter att beakta vid utformandet av ett effektivt returflöde. Ett effektivt returflöde
handlar om såväl kostnads- som måleffektivitet och inkluderar även miljöaspekten,
kundservice, ledtider, förmågan att se till returflödeskedjan ur ett helhetsperspektiv och
hållbarhet inför framtiden. Studien grundar sig på intervjuer med e-handelsföretag,
sakkunniga inom e-handel och anställda på ett transportföretag samt en kartläggning av fyra
svenska transportföretags returerbjudande utifrån deras hemsidor. Efter datainsamlingen
kunde hantering och målsättningar kring returer, transportföretagens tjänsteutbud i relation till
e-handelsföretagens efterfrågan samt viktiga aspekter att beakta vid utformandet av ett
effektivt returflöde identifieras. Studiens resultat gällande hantering och målsättningar visar
att samtliga e-handelsföretag strävar efter en så låg returandel som möjligt, samtidigt som alla
respondenter ser returer som en naturlig del av e-handeln. Transportföretaget uttrycker en
målsättning kring att bli ledande i branschen på returhantering. Resultaten påvisar skillnader
gällande transportföretagens tjänsteutbud i relation till vad som efterfrågas av ehandelsföretagen.
Detta kan delvis förklaras av att det inte funnits någon egentlig kravbild
gentemot transportföretagen gällande returflödet samt en bristande kommunikation.
Spårbarhet och valfrihet är de främsta aspekterna som identifierats med krav på förbättring i
dagsläget, vilka kan kopplas ihop med informationsflödet och snabbare återbetalningar.
Studiens resultat har identifierat samarbete både horisontellt och vertikalt i kedjan, delad
infrastruktur, systeminvesteringar, korta ledtider, flexibilitet, valfrihet, enkelhet, miljö och
hållbarhet, differentiering samt styrning av flöden som viktiga aspekter att beakta vid
utformandet av ett effektivt returflöde.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-07-07Författare
Hallberg, Jenny
Linderoth, Emma
Serie/rapportnr.
Logistik
14/15:5
Språk
swe