RFID inom bagagehantering - Utmaningar kring ett införande på svenska flygplatser
Sammanfattning
Ur ett globalt perspektiv blev under 2014 ungefär 7 av 1000 resväskor försenade i
sorteringsprocessen, vilket resulterade i 24.1 miljoner resväskor. Kostnaden kopplat
till detta är stor hos många flygbolag, då det innebär manuell hantering. Ett steg mot
lösningen av misskött bagage är Radio Frekvent Identifikation (RFID) som börjar
dyka upp på flygplatser runt om i världen som ett komplement till den
streckkodslösning som finns idag. En fullständig implementering av ett RFID-system
över samtliga flygplatser i världen skulle göra att hela industrin sammanlagt skulle
kunna spara $760 miljoner USD årligen i kostnader kopplat till försenat och
borttappat bagage.
Tidigare studier visar att ett införande av ett RFID-system inom bagagehantering på
en flygplats har medfört fler fördelar än nackdelar inom olika aspekter som
exempelvis minskade kostnader och effektivare processer. Vilket leder till frågan
varför har inte svenska flygplatser infört detta? Denna studie har som syfte att
undersöka vilka utmaningar som finns kring ett införande av ett RFID-system inom
bagagehantering på svenska flygplatser. Genom litteraturgranskning, kvalitativa
intervjuer och observationer har vi kommit fram till fem huvudsakliga aspekter som
kan vara möjliga hinder för ett införande av ett RFID-system på svenska flygplatser,
vilket är följande:
• Investeringsbeslut
• Kostnad för RFID
• Flygplatsens storlek
• Transferflyg och transferbagage
• Tidsaspekt inom flygindustrin
Det gemensamma svaret har i stort sett varit att kostnaden är för hög för en
investering i RFID på svenska flygplatser. Det resultatet visar, är att det handlar om
en investeringsfråga och inte en fråga om ett införande av ett system.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-07-07Författare
Chang, Madeleine
Strand, Christopher
Nyckelord
RFID, bagagehantering, flygplatser, standarder,informationssystem, effektivisering, processer
Serie/rapportnr.
Logistik
14/15:6
Språk
swe