• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effektivisering av administrativa processer ­‐ En fallstudie av administrativa processer på ett

Abstract
Det ligger stor press på dagens företag då globaliseringen ökat vilket resulterat i högre konkurrens. Det har därför blivit viktigt för företagen att inte bara göra rätt saker utan att göra saker rätt för att kunna konkurrera. Syftet med studien är att undersöka hur en organisation kan arbeta med effektivisering av administrativa processer. Empiriskt ämnas syftet besvaras genom en fallstudie av ett företag i transportbranschen. Litteraturstudien som rapporten byggs på behandlar processutveckling och effektivisering inom administrativa processer. En process är en kedja av sammanlänkande aktiviteter som är funktionsöverskridande (Ljungberg & Larsson 2001). Litteraturen och metoderna som behandlas grundar sig på teorier inom Lean som syftar till att effektivisera processer med kundvärdet i fokus (Kumar, Choe & Venkataramani 2012). Vidare beskrivs Värdeflödeskartläggning eller Value stream Mapping (VSM) som är en form av processanalys och ett verktyg inom Lean (Haefner, Kraemer, Stauss & Lanza 2014). VSM syftar till att bryta ned aktiviteterna i värdeskapande och icke värdeskapande aktiviteter för att sedan eliminera de icke värdeskapande aktiviteterna och på så vis ökat kundvärdet (Rohac & Januska 2014). Studien baseras på en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats. Företaget som fallstudien genomförts på är ett medelstort speditionsbolag som har vuxit under det senaste decenniet och fördubblat både personalstyrka och omsättning. I samband med tillväxten har företagets administrativa processer tappat struktur och de anställda har skapat egna arbetsrutiner. Det empiriska materialet är hämtat utifrån uppstartsmöte, observationer samt intervjuer hos fallföretaget. Ur materialet har det gått att utläsa vilka aktiviteter som sker i den administrativa transportprocessen vilket sammanställs i en processkarta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39863
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_39863_1.pdf (1.750Mb)
Date
2015-07-09
Author
Albertsson Hohlfält, Emma
Larsson, Josefine
Keywords
Process, Lean, Kundvärde, Effektivisering, Processanalys, Värdeflödeskartläggning
Series/Report no.
Logistik
14/15:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV