Svarstiden vid klinisk bedömning av högre språkliga förmågor hos vuxna
Response time in clinical assessment of high-level language functions in adults
Abstract
Syftet med föreliggande studie var att undersöka och beskriva hur svarstiden varierar i uppgifter som testar högre språklig förmåga samt att undersöka hur svarstiden påverkades av ålder, utbildning och kön. Med svarstid menas här tiden för att besvara en uppgift efter att den presenterats. Sammanlagt deltog 103 personer utan neurologiska skador i åldrarna 20 till 80 år som testades med Bedömning av Subtila Språkstörningar, Meningsanalys samt Morfologisk komplettering. Deltestet Tvetydigheter uppvisade längst svarstid och Morfologisk komplettering kortast. Samband konstaterades mellan ökad ålder och längre svarstid vid Förståelse av metaforer samt mellan utbildningslängd och svarstid på ett flertal deltest. Inga skillnader sågs mellan män och kvinnor på något av testen. Studien bidrar till en ökad kunskap kring hur svarstider för en vuxengrupp utan neurologiska skador ser ut vid testning av högre språklig förmåga. Vikten av en kvalitativ analys av svarstid och inte enbart prestation/resultat i form av poäng diskuteras.
Degree
Student essay
Other description
The aim of the present study was to investigate response time variations in tasks for assessment of high level language functions and how response time is related to education, age and gender. Response time is defined as the time to complete a task after it has been presented. 103 subjects, aged 20 to 80 years, were tested with the Assessment of Subtle Language Disorders, Sentence analysis and Morphological completion. The subtest Comprehension of ambiguous sentences showed the longest response time and Morphological completion the shortest. Correlations were found between increasing age and longer response time for Comprehension of metaphors and between education and response time for several subtests. No gender differences were found. The study contributes to a better understanding of response times for adults without neurological diseases when assessing higher linguistic ability. The importance of a qualitative analysis of the response time and not only scores is discussed.
Collections
View/ Open
Date
2015-07-09Author
Kurt, Gabriella
Keywords
Högre språklig förmåga, subtila språkliga nedsättningar, svarstid, processhastighet, vuxna
High level language, subtle language disorders, response time, processing speed, adults
Series/Report no.
2015:282
Language
swe