Show simple item record

dc.contributor.authorKurt, Gabriella
dc.date.accessioned2015-07-09T15:31:16Z
dc.date.available2015-07-09T15:31:16Z
dc.date.issued2015-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39879
dc.descriptionThe aim of the present study was to investigate response time variations in tasks for assessment of high level language functions and how response time is related to education, age and gender. Response time is defined as the time to complete a task after it has been presented. 103 subjects, aged 20 to 80 years, were tested with the Assessment of Subtle Language Disorders, Sentence analysis and Morphological completion. The subtest Comprehension of ambiguous sentences showed the longest response time and Morphological completion the shortest. Correlations were found between increasing age and longer response time for Comprehension of metaphors and between education and response time for several subtests. No gender differences were found. The study contributes to a better understanding of response times for adults without neurological diseases when assessing higher linguistic ability. The importance of a qualitative analysis of the response time and not only scores is discussed.sv
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie var att undersöka och beskriva hur svarstiden varierar i uppgifter som testar högre språklig förmåga samt att undersöka hur svarstiden påverkades av ålder, utbildning och kön. Med svarstid menas här tiden för att besvara en uppgift efter att den presenterats. Sammanlagt deltog 103 personer utan neurologiska skador i åldrarna 20 till 80 år som testades med Bedömning av Subtila Språkstörningar, Meningsanalys samt Morfologisk komplettering. Deltestet Tvetydigheter uppvisade längst svarstid och Morfologisk komplettering kortast. Samband konstaterades mellan ökad ålder och längre svarstid vid Förståelse av metaforer samt mellan utbildningslängd och svarstid på ett flertal deltest. Inga skillnader sågs mellan män och kvinnor på något av testen. Studien bidrar till en ökad kunskap kring hur svarstider för en vuxengrupp utan neurologiska skador ser ut vid testning av högre språklig förmåga. Vikten av en kvalitativ analys av svarstid och inte enbart prestation/resultat i form av poäng diskuteras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2015:282sv
dc.subjectHögre språklig förmåga, subtila språkliga nedsättningar, svarstid, processhastighet, vuxnasv
dc.subjectHigh level language, subtle language disorders, response time, processing speed, adultssv
dc.titleSvarstiden vid klinisk bedömning av högre språkliga förmågor hos vuxnasv
dc.title.alternativeResponse time in clinical assessment of high-level language functions in adultssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record