• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillförlitlighet i klinisk användning för två förståelighetstest på svenska för barn i åldrarna 4-10 år

Reliability in clinical use of two intelligibility tests in Swedish for children aged 4-10 years

Abstract
Förståelighet är ett centralt begrepp vid logopedisk bedömning och behandling av tal. Idag finns inget reliabelt eller valitt förståelighetstest på svenska inom logopedisk klinik. Huvudsyftet med föreliggande studie var att genomföra en klinisk prövning av det datorbaserade förståelighetstestet ”Swedish test of intelligibility for children” och undersöka testets tillförlitlighet. Ytterligare ett syfte var att undersöka tillförlitligheten för skattningsformuläret ”Intelligibility in context scale”, samt att undersöka sambandet mellan de båda bedömningsmetodernas resultat. 30 barn i åldrarna 4:1 – 10:1 deltog, vilka rekryterades från tre logopedkliniker i Göteborg. Samtliga barn testades med förståelighetstestet, och barnens vårdnadshavare skattade barnets förståelighet med skattningsformuläret. Förståelighetstestet påvisades ha en hög interbedömarreliabilitet och skattningsformuläret påvisades ha en hög reliabilitet. Korrelationen mellan resultaten på de båda bedömningsmetoderna var medelstark. Den kliniska prövningen av förståelighetstestet indikerade att den nuvarande versionen av programvaran bör utvecklas vidare för att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt i kliniken.
Degree
Student essay
Other description
Intelligibility is a central concept in speech-language pathology regarding assessment and treatment of speech. At present, there is no reliable or valid Swedish test for measuring intelligibility. The main purpose of the current study was to conduct a clinical trial of the computer-based intelligibility test “Swedish test of intelligibility for children” and to investigate the test’s reliability. Another purpose was to investigate the reliability of the rating form “Intelligibility in context scale”. The relationship between the two methods’ results was also investigated. A total of 30 children aged 4:1 – 10:1 were recruited from speech-language pathology clinics in Gothenburg. The children’s intelligibility was measured with the two methods. Both methods demonstrated high reliability. The results of the two methods correlated moderately. The clinical trial of the intelligibility test indicated that the current version of the software should be developed further in order to function adequately in clinical practice.
URI
http://hdl.handle.net/2077/39913
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (275.2Kb)
Date
2015-07-10
Author
Hellström, August
Lundberg, Erik
Keywords
förståelighet, klinisk prövning, förståelighetstest, barn, datorbaserat
intelligibility, clinical trial, intelligibility test, children, computer-based
Series/Report no.
2014:275
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV