• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyckeln till frisöryrkets lärande

Abstract
Syftet med studien var att få en inblick i personligt uppfattat lärande under utbildning till yrket frisör, ur hantverkarens perspektiv. Frågeställningarna som förde studien var följande: Berätta varför valet föll på frisöryrket? Vad är en skicklig frisör? Tankar om personligt bidragande faktorer som hjälper i utvecklingen att bli en skicklig frisör? Vad är det grundläggande för att uppfattas som en skicklig frisör? Teori: Grundtanken i ett sociokulturellt perspektiv handlar om samspel. För att bli en skicklig frisör krävs färdigheter både inom kommunikation och samspel. Dysthe (2003) beskriver att det sociokulturella perspektivet lutar sig mot en konstruktivistisk syn på lärande, det vill säga största betydelsen för inlärning av kunskap sker genom samarbete med andra individer. Eleven leds fram till ett lärande genom interaktion och samspel (Dysthe, 2003). Ett lärande som oftast är förekommande inom frisörutbildningen likt förespråkad filosofi. Metod: Frisörerna i denna fallstudie är utvalda på grund av deras hanterksskicklighet samt för att belysa erfarenhetslärande inom formell frisörskola och lärlingsystemet på salong. Halvstrukturerad intervjumetod ligger tillgrund för insamlad data. Metoden innebar strukturerade frågor tillsammans med flexibla följdfrågor för att skapa en öppnen diskussion kring självupplevt lärande.Samtliga intervjuer har spelats in, transkriberats och analyserats för att vara basen i resultatdel, diskussion och slutsats. Resultat: Nyckeln till frisöryrkets lärande enligt frisörerna i studien handlade om drivkraft, intresse och social kompentens tillsammans med hantverksskicklighet och disciplin. Beroende på utbildningsalternativet framkom olikheter inom lärandets discipliner och tillhörande läromiljö. Gemensamma karaktärsdrag som uppkom i studien avseende frisörernas personliga engagemang för yrkesutveckling var: Starkt intresse för yrket, välutvecklad social kompetens, viljan att lära sig frisöryrket och känsla för färg och form. Ett utfall som uppenbarade sig oavsett frisörernas utbildningsmiljö och utbildningsform.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40000
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_40000_4.pdf (326.4Kb)
Date
2015-07-29
Author
Beronius, Linda
Keywords
Erfarenhetslärande inom hantverk
Känsla
Formspråk
Färg
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15 IPS PES810:10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV