Att äta rent och rätt - till vilket pris? Hur unga människor påverkas av mediala kostbudskap
Abstract
I dagens samhälle finns ett ständigt flöde av hälso- och kostbudskap som påverkar oss på olika sätt, både medvetet och omedvetet. Syftet med studien är att undersöka hur unga vuxna kvinnor och män reflekterar kring mediala hälsobudskap, specifikt gällande trender inom kost, samt hur de själva uppfattar att de påverkas av dessa budskap. Studien är kvalitativ med en utforskande ansats. Datainsamlingen gjordes genom två stycken fokusgruppsintervjuer som behandlades genom en innehållsanalys.
De resultat som framkom genom analysen var bland annat att informanternas egna definitioner av hälsa skiljer sig från medias bild av hälsa, som de uppfattar som mer fokuserad på kroppsideal och förbud kring kost. Det framkom även att informanterna hade en medvetenhet och ett kritiskt förhållningssätt till mediala hälso- och kostbudskap då de talade mycket om trovärdighet. Informantera hade olika användningssätt för olika typer av medier, detta för att själva kunna välja vad de vill ta del av och inte. Informanterna reflekterade kring sina egna känslomässiga svar och hur de påverkats rent konkret av mediala kostbudskap. Denna påverkan är något som vi i vår framtida profession bör fokusera på för att undvika att människor får ett destruktivt förhållande till hälsa och kost.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Olsson, Emma
Sandell, Annika
Keywords
Clean eating
hälsoism
kostbudskap
media
ortorexi
unga vuxna
Series/Report no.
VT15-09
Language
swe