Vad driver dig till handling? En kvalitativ studie om föräldrars resonemang vid livsmedelsval och måltidssituationer
Abstract
I dagens konsumtionssamhälle finns ett nästintill oändligt antal valmöjligheter som sätter
konsumentens värderingar i relation till dennes resurser, på sin spets. Att agera utifrån sina
egna värderingar som individ kan vara svårt, så hur är det då när du ansvarar för fler personer
vid val av livsmedel och hur påverkar detta måltidssituationerna i en familj? Studiens syfte är
att utforska aspekter som är av betydelse vid livsmedelsval och måltidssituationer hos familjer
med hemmaboende barn. Insamlingen av data har skett genom deltagande observationer vid
föräldrarnas livsmedelsinköp samt med kompletterande intervjuer. Materialet har analyserats
genom en kvalitativ innehållsanalys.
Nio kategorier sammanställdes som syftar till att förklara familjers livsmedelsval vid matinköp
och vid måltidssituationer. Kategorierna utgörs av Butikens egenskaper, Produktens
egenskaper, Etiska ställningstaganden, Familjedynamik, Matglädje, Resurser, Vanor, Bekvämlighet
och Planering. Resultatet visar att livsmedelsval och måltidssituationer ur ett familjeperspektiv
innefattar en hel del anpassning där det hela tiden är en balansgång att kompromissa
mellan medlemmarnas preferenser och viljor. Maten som en samlingspunkt är ofta
högt prioriterad och detta är även något deltagarna gärna vill föra vidare till sina barn, att mat
är trevligt och inte bör innefatta något tvång. Slutsatsen av studien är att de bakomliggande
aspekterna kring livsmedelsval och måltidssituationer är, i enlighet med tidigare forskning,
komplexa. En aspekt är oftast inte helt oberoende av någon annan och de övriga familjemedlemmarnas
åsikter och preferenser har en inverkan på de beslut som tas, både direkt och indirekt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Arvidsson, Malin
Johansson, Frida
Nilsson, Sandra
Keywords
Familjer
föräldrar
intervjustudie
kvalitativ innehållsanalys
ivsmedelsval
måltidssituationer
Series/Report no.
VT15-24
Language
swe