En gratis måltid, till vilket pris? En kvalitativ studie om hur måltiderna på förskolan påverkar pedagogernas kostvanor
Abstract
Måltiderna på förskolan ses som ypperliga lärandetillfällen och det är barnen som står i
centrum. Det finns en del studier om den pedagogiska måltidens påverkan på barnen men när
det gäller förskollärarna är området inte lika utforskat. Dock visar tidigare studier att maten på
arbetet påverkar hälsan på olika sätt.
Syftet var att utforska förskollärares uppfattningar om vilken betydelse måltiderna på
förskolan har för deras egna kostvanor. I denna kvalitativa studie har semistrukturerade
intervjuer genomförts med förskollärare på förskolor med både tillagnings- och
mottagningskök.
Intervjumaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys och resulterade i kategorierna
krav på måltiden, påverkan på kostintag, planering, mättnad, kompensation, stress och del av
arbetet. Stressen och bristen på näring och grönsaker i måltiden gjorde att flera pedagoger åt
mer grönsaker och i deras ögon bättre mat hemma. Två av förskollärarna valde att ta med
egen mat till den pedagogiska måltiden. De uttryckte också att måltiderna är krävande och att
de inte gynnar deras egen måltidssituation men att det är en del av deras arbete och att de inte
skulle vilja utesluta den. Den positiva aspekten med maten på arbetet var främst att den är
varierad och att de slipper planera.
Analysens tema är att måltiderna påverkar pedagogerna men att de accepterar det. För
framtiden hade studier som fokuserar mer på näringsinnehållet i maten varit intressant att
forska vidare på, även mer studier som kan utveckla den pedagogiska måltiden positivt, som
hur måltiden uppfattas av barnen och hur den påverkar dem.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Berge, Josephine
Lagerholm, Lisa
Keywords
Förskollärare
intervjuer
kostvanor
kvalitativ innehållsanalys
pedagogisk måltid
Series/Report no.
VT15-28