• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En gratis måltid, till vilket pris? En kvalitativ studie om hur måltiderna på förskolan påverkar pedagogernas kostvanor

Sammanfattning
Måltiderna på förskolan ses som ypperliga lärandetillfällen och det är barnen som står i centrum. Det finns en del studier om den pedagogiska måltidens påverkan på barnen men när det gäller förskollärarna är området inte lika utforskat. Dock visar tidigare studier att maten på arbetet påverkar hälsan på olika sätt. Syftet var att utforska förskollärares uppfattningar om vilken betydelse måltiderna på förskolan har för deras egna kostvanor. I denna kvalitativa studie har semistrukturerade intervjuer genomförts med förskollärare på förskolor med både tillagnings- och mottagningskök. Intervjumaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys och resulterade i kategorierna krav på måltiden, påverkan på kostintag, planering, mättnad, kompensation, stress och del av arbetet. Stressen och bristen på näring och grönsaker i måltiden gjorde att flera pedagoger åt mer grönsaker och i deras ögon bättre mat hemma. Två av förskollärarna valde att ta med egen mat till den pedagogiska måltiden. De uttryckte också att måltiderna är krävande och att de inte gynnar deras egen måltidssituation men att det är en del av deras arbete och att de inte skulle vilja utesluta den. Den positiva aspekten med maten på arbetet var främst att den är varierad och att de slipper planera. Analysens tema är att måltiderna påverkar pedagogerna men att de accepterar det. För framtiden hade studier som fokuserar mer på näringsinnehållet i maten varit intressant att forska vidare på, även mer studier som kan utveckla den pedagogiska måltiden positivt, som hur måltiden uppfattas av barnen och hur den påverkar dem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40054
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_40054_1.pdf (653.2Kb)
Datum
2015-08-10
Författare
Berge, Josephine
Lagerholm, Lisa
Nyckelord
Förskollärare
intervjuer
kostvanor
kvalitativ innehållsanalys
pedagogisk måltid
Serie/rapportnr.
VT15-28
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV