dc.contributor.author | Andersson, Lina | |
dc.date.accessioned | 2015-08-10T11:41:21Z | |
dc.date.available | 2015-08-10T11:41:21Z | |
dc.date.issued | 2015-08-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40081 | |
dc.description.abstract | Studien har sitt fokus på problematiken kring idrottsskador och framförallt på
korsbandsskador inom fotboll. Trots att det finns forskning som visar på att en viss typ av
förebyggande träning minskar risken för att drabbas av knäskador syns en ökning av
knäoperationer varje år. En skada på det främre korsbandet i knät är den vanligaste knäskadan
och det syns också en ökad risk hos tjejer att drabbas av den här typen av skada. Fotboll är
den sport som orsakar flest knäskador både för killar och tjejer i Sverige. Det verkar finnas
kunskap om hur knäskador ska motverkas som inte når ut då problematiken tilltar. Med detta
som grund samt ett kommande yrke som idrottslärare väcktes intresset för vart ansvaret ligger
för att lära ut dessa kunskaper.
Studien är en fallstudie där fyra korsbandsskadade fotbollstjejer intervjuats kring deras
upplevelser av sin skada och kunskap om förebyggande träning. Syftet var att söka efter
mönster i deras träningsvanor innan skadan och diskutera dessa i förhållande till
förebyggande träning samt överträning. Målet var också att se hur de upplevde sin kunskap
kring förebyggande träning innan skadan och diskutera skolans roll i att lära ut dessa
kunskaper. Resultatet styrker tidigare forskning som visar att förebyggande träning är viktigt
för att minska risken för knäskador. Samtliga upplevde att de hade lite eller ingen kunskap
kring förebyggande träning. De tränade inte heller regelbundet i syfte att förebygga skador.
Andra slutsatser som drogs var att former av kunskap som fakta, förståelse, färdighet och
förtrogenhet är alla viktiga för att få en djup förståelse för förebyggande träning. Ledarskapet
visade sig också vara viktigt för att regelbunden träning skulle förekomma inom både
föreningen och skolan. Det var endast under ledarledda träningar som förebyggande träning
förekom. Ledarnas betydelse och ansvar för att förebyggande tärning skulle utföras uttrycktes
också i intervjuerna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | IKG 243 | sv |
dc.subject | förebygga | sv |
dc.subject | knäskador | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.subject | träning | sv |
dc.subject | överträning | sv |
dc.title | ”Fotbollens baksidor” - En kvalitativ fallstudie kring knäskador och fyra fotbollstjejers kunskap om förebyggande träning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |