Show simple item record

dc.contributor.authorDabolins, Sanna
dc.contributor.authorLidskog, Oscar
dc.date.accessioned2015-08-10T12:00:10Z
dc.date.available2015-08-10T12:00:10Z
dc.date.issued2015-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40088
dc.description.abstractFriluftsliv är en del av ämnet Idrott och hälsa som många lärare upplever som problematisk. Enligt forskaren Erik Backman är det ett flertal faktorer som hindrar och kontrollerar undervisningen, däribland tid, utrustning, ekonomiska resurser, närhet till naturen, risker och samarbete med andra lärare. Dessa går också att placera in i ramfaktorteorin som konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar. Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för friluftslivsundervisningen på en gymnasieskola och därefter förändra den genom utvecklandet och genomförandet av en undervisningsidé. På detta sätt vill vi ta reda på om ovan nämnda faktorer går att göra mindre begränsande. Studien är ett aktionsforskningsprojekt där vi tillsammans med en lärare i Idrott och hälsa har arbetat fram en idé baserad på fyra grundpelare: aktuell forskning, kursplanen för Idrott och hälsa 1, läromedel, samt lärarens förslag. Den sistnämnda delen har vi fått fram med hjälp av två intervjuer och lektionerna har sedan observerats. Resultatet visar att faktorn tid går att påverka genom god planering och fokus på friluftsliv som bedrivs i närmiljön istället för i ett naturområde som ligger långt bort. Samarbete med andra lärare är i vissa moment nödvändigt vilket indikerar att ämnesöverskridande arbeten kan vara en lösning. När det gäller utrustning är det en ekonomisk fråga och som lärare får man försöka tänka utanför ramen och bedriva ett mer genuint friluftsliv. Elevernas olika förkunskaper gör att läraren måste anpassa undervisningen efter förutsättningar och intresse. Slutligen visar resultatet att en gemensam faktor är hur skolan och staten ser på ämnet och vilka resurser som ges. Denna faktor är svår att påverka.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT15-02sv
dc.subjectaktionsforskningsv
dc.subjectfriluftslivsv
dc.subjectfriluftslivsundervisningsv
dc.subjectidrott och hälsasv
dc.subjectramfaktorteorisv
dc.titleFriluftsliv på en timme - En aktionsforskningsstudie om friluftsliv i gymnasieskolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record