dc.contributor.author | Dabolins, Sanna | |
dc.contributor.author | Lidskog, Oscar | |
dc.date.accessioned | 2015-08-10T12:00:10Z | |
dc.date.available | 2015-08-10T12:00:10Z | |
dc.date.issued | 2015-08-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40088 | |
dc.description.abstract | Friluftsliv är en del av ämnet Idrott och hälsa som många lärare upplever som problematisk.
Enligt forskaren Erik Backman är det ett flertal faktorer som hindrar och kontrollerar
undervisningen, däribland tid, utrustning, ekonomiska resurser, närhet till naturen, risker och
samarbete med andra lärare. Dessa går också att placera in i ramfaktorteorin som
konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar. Syftet med denna studie är att
undersöka förutsättningarna för friluftslivsundervisningen på en gymnasieskola och därefter
förändra den genom utvecklandet och genomförandet av en undervisningsidé. På detta sätt
vill vi ta reda på om ovan nämnda faktorer går att göra mindre begränsande.
Studien är ett aktionsforskningsprojekt där vi tillsammans med en lärare i Idrott och hälsa har
arbetat fram en idé baserad på fyra grundpelare: aktuell forskning, kursplanen för Idrott och
hälsa 1, läromedel, samt lärarens förslag. Den sistnämnda delen har vi fått fram med hjälp av
två intervjuer och lektionerna har sedan observerats.
Resultatet visar att faktorn tid går att påverka genom god planering och fokus på friluftsliv
som bedrivs i närmiljön istället för i ett naturområde som ligger långt bort. Samarbete med
andra lärare är i vissa moment nödvändigt vilket indikerar att ämnesöverskridande arbeten
kan vara en lösning. När det gäller utrustning är det en ekonomisk fråga och som lärare får
man försöka tänka utanför ramen och bedriva ett mer genuint friluftsliv. Elevernas olika
förkunskaper gör att läraren måste anpassa undervisningen efter förutsättningar och intresse.
Slutligen visar resultatet att en gemensam faktor är hur skolan och staten ser på ämnet och
vilka resurser som ges. Denna faktor är svår att påverka. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15-02 | sv |
dc.subject | aktionsforskning | sv |
dc.subject | friluftsliv | sv |
dc.subject | friluftslivsundervisning | sv |
dc.subject | idrott och hälsa | sv |
dc.subject | ramfaktorteori | sv |
dc.title | Friluftsliv på en timme - En aktionsforskningsstudie om friluftsliv i gymnasieskolan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |