• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Fler hjärnor är bättre än en” - fem lärarstudenters syn på ämnesövergripande undervisning i Idrott och hälsa och Hem- och konsumentkunskap

Sammanfattning
Läraryrkets roll innebär att hjälpa eleverna att upptäcka och förstå den värld de lever i, genom att hjälpa dem se hur saker och ting hänger ihop. Den värld eleverna ser omkring sig är inte uppdelad i skilda delar, utan samspelar med varandra på olika sätt. Det är här integrerat lärande, ämnesövergripande undervisning, kommer in. Dewey menade att de pedagogiska frågorna handlade om samspelet individ, utbildning och personliga erfarenheter, och det är genom samspelet med omvärlden som utveckling sker hos individen. Genom att integrera ämnen ökar elevernas förståelse av sammanhang och de ges möjligheter att fördjupa sin reflekterande och sin analyserande förmåga. Tidigare forskning på ämnet har lämnat ett outforskat område, nämligen blivande lärares syn på begreppet ämnesövergripande undervisning. Syftet med denna studie är att belysa lärarstudenters syn på ämnesövergripande undervisning i ämnet idrott och hälsa och hem- och konsumentkunskap. Kvalitativa intervjuer genomfördes på fem lärarstudenter vid ett lärosäte som utbildar inom båda ämnena. För analys av intervjuerna användes både induktiv och deduktiv analysmetod. Lärarstudenterna beskriver sin syn på ämnesövergripande undervisning med att det är ett samarbete mellan två eller flera lärare och att huvudsyftet är att eleverna ska få se en helhet och ett samband. Ingen av lärarstudenterna nämner att de har erfarenhet av ämnesövergripande undervisning, men alla menar att det är ett roligt sätt att undervisa på och de hoppas möjligheten till ett sådant arbete finns när de är redo att börja sitt yrkesliv som lärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40091
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_40091_1.pdf (1.691Mb)
Datum
2015-08-10
Författare
Valegård, Sofia
Nyckelord
ämnesövergripande
idrott och hälsa
hem- och konsumentkunskap
Serie/rapportnr.
VT15-46
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV