Faktorer som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet - en litteraturstudie
Abstract
Fysisk aktivitet är grundläggande för människors välbefinnande. Ämnet idrott och hälsa ska erbjuda elever kunskap och positiva upplevelser av fysisk aktivitet i syfte att skapa förutsätt-ningar till ett fortsatt hälsosamt liv. Trots idrottsämnets popularitet visar studier att antalet elever med negativ eller skeptisk inställning till ämnet ökar under de senare skolåren. Syftet med litteraturstudien är att identifiera faktorer i en inlärningsmiljö som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet. Vid en första anblick ligger problematiken främst i att flickor i olika avseenden missgynnas i undervisningen. Detta resulterar i den negativa inställningen till skolidrotten som studien fokuserar på. Men vid en mer djupgående analys framkommer den individuella fysiska förmågan hos eleverna som en avgörande faktor. I studier nämnda i rap-porten ses ett starkt samband mellan den fysiska förmågan och elevens inställning till idrott som ämne. Därför krävs det att lärare har kunskap om elevers förmåga och bakgrund för att kunna skapa en inkluderande och meningsfull undervisning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Sundkvist, Matilda
Keywords
Idrott och hälsa
Fysisk aktivitet
Fysiska förmåga
Självkänsla
Genus
Series/Report no.
VT2015
Language
swe