Show simple item record

dc.contributor.authorSundkvist, Matilda
dc.date.accessioned2015-08-10T12:08:28Z
dc.date.available2015-08-10T12:08:28Z
dc.date.issued2015-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40092
dc.description.abstractFysisk aktivitet är grundläggande för människors välbefinnande. Ämnet idrott och hälsa ska erbjuda elever kunskap och positiva upplevelser av fysisk aktivitet i syfte att skapa förutsätt-ningar till ett fortsatt hälsosamt liv. Trots idrottsämnets popularitet visar studier att antalet elever med negativ eller skeptisk inställning till ämnet ökar under de senare skolåren. Syftet med litteraturstudien är att identifiera faktorer i en inlärningsmiljö som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet. Vid en första anblick ligger problematiken främst i att flickor i olika avseenden missgynnas i undervisningen. Detta resulterar i den negativa inställningen till skolidrotten som studien fokuserar på. Men vid en mer djupgående analys framkommer den individuella fysiska förmågan hos eleverna som en avgörande faktor. I studier nämnda i rap-porten ses ett starkt samband mellan den fysiska förmågan och elevens inställning till idrott som ämne. Därför krävs det att lärare har kunskap om elevers förmåga och bakgrund för att kunna skapa en inkluderande och meningsfull undervisning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT2015sv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.subjectFysisk aktivitetsv
dc.subjectFysiska förmågasv
dc.subjectSjälvkänslasv
dc.subjectGenussv
dc.titleFaktorer som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet - en litteraturstudiesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record