Personal om resurs –En studie om arbetet kring personal & investering i denna resurs på attraktiva arbetsplatser i dagens rankingsamhälle
Abstract
Bakgrund och problem: Förr behandlades den mänskliga resursen som egendom men
arbetssamhället har utvecklats och idag ses personalen i många fall som den viktigaste resursen.
Ekonomi innebär att hushålla med begränsade resurser men frågan kan ställas hur det egentligen
går det till när företag hushåller med begränsade mänskliga resurser. Ett rankingsamhälle har även
vuxit fram i dagens samhälle där företag rankas i kategorier som exempelvis bästa arbetsplats. Det
blir med detta intressant att se närmare på hur företag som har hamnat högt på rankinglistor över
bra arbetsplatser arbetar med sin personal och hur investering i denna resurs går till.
Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på vilka motiv som ligger bakom varför företag ställer
upp i medarbetarundersökningar och vilka som är framgångsfaktorerna för att hamna högt på
rankinglistor över Sveriges bästa arbetsplatser. Syftet är också att undersöka hur arbetet runt
personalen går till och hur investering i denna resurs fungerar i de svenska företag som har den
gemensamma nämnaren att de har hamnat högt på listor över bästa arbetsplatser.
Avgränsningar: Vi har i denna uppsats fokuserat på fyra företag som placerat sig högt på
rankinglistor över Sveriges bästa arbetsplatser. Uppsatsen är skriven ur ett västerländskt
perspektiv då vårt teoretiska material består av forskning som skett i västvärlden. Det ämne vi
belyser har koppling till immateriella tillgångar men då vi inte skriver detta arbete ur ett
bokförings- och redovisningsperspektiv går vi inte in djupare på krav kring detta.
Metod: För att uppnå studiens syfte och för att få en djupare förståelse för ämnet har en kvalitativ
metod använts. Primärdata har samlats in genom fyra semi-strukturerade intervjuer som utgör
empirin i denna studie. Den information som ligger till grund för den teoretiska referensramen har
främst tagits fram genom sökningar i Handelshögskolans bibliotek och databaser.
Resultat och slutsatser: Ett flertal olika motiv till att ställa upp i medarbetarundersökningar har
kunnat identifieras som att kunna jämföra sig med andra och konkurrera, kartlägga styrkor och
svagheter och för marknadsföringsmässiga fördelar är några. Några av framgångsfaktorerna
bakom en hög rankingplats är att medarbetarna trivs samt har möjlighet att växa och utvecklas på
företaget. Det har både kunnat utläsas samband mellan hög placering, nöjd personal och
ekonomisk lönsamhet samt hög placering och avsaknad av externa ägare i företagen.
Personalinvesteringar som kunnat utläsas viktiga var bland annat kompetensutveckling och
friskvård. De icke-monetära investeringarna i personalen valdes i de flesta fall för att motivera
och effektivisera personalen före monetära bitar som lön och bonus.
Förslag till fortsatt forskning: En fortsatt studie som berör fler företag skulle här anses intressant
eller att undersöka företag inom en annan bransch än tjänstesektorn. En fördjupad studie i
undersökningarna bakom dessa rankinglistor skulle även anses som angelägen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-12Author
Arntsberg, Sofia
Liljenström, Sara
Keywords
Personal, Personalinvestering, Ranking, Rankingsamhälle
Series/Report no.
Ekonomistyrning
14-15-76
Language
swe