”Reklamiskjournalistik, finns det?” Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 2015-05-29 Institutionen för journalistik, medier och kommunikation www.jmg.gu.se En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam
Sammanfattning
Titel “Reklamiskjournalistik, finns det?” En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam.
Författare Maria Ahnlund & Sussi Elhajj
Kurs Examensarbete i medie- & kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet
Termin VT 2015
Handledare Britt Börjesson
Uppdragsgivare JMG, Göteborgs universitet
Sidantal 33 sidor (exklusive referenser och bilagor)
Antal ord 14 915 ord
Syfte Att beskriva och förklara hur textreklam kan uppfattas av unga vuxna i Göteborg
Metod och material En kvalitativ studie med 10 samtalsintervjuer
Huvudresultat Uppfattningen om textreklam i tryckt dagspress skiljer sig mycket åt utifrån personliga förkunskaper och intressen.
Faktorer som ligger till grund för hur man tolkar och
definierar textreklam är samverkan mellan attityder kring mediekanalen, reklam i allmänhet, intresse för ämnet och läsvana . Vi fick många motsägelsefulla svar vilket tyder på att ämnet textreklam och dess plats i dagspressen är ett problematiskt ämne. Vi kan dock konstatera att våra respondenter är medvetna om att textreklam förekommer och att de är vana vid inslag av den typen när de läser tidningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-08-13Författare
Ahnlund, Maria
Elhajj, Sussi
Nyckelord
Textreklam
advertorials
medier
demokrati
publik
attityder
dagspress
tidningar
gråzon
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C926
Språk
swe