Show simple item record

dc.contributor.authorGolinski, Wilhelm
dc.contributor.authorWåger, Matilda
dc.date.accessioned2015-08-13T11:36:11Z
dc.date.available2015-08-13T11:36:11Z
dc.date.issued2015-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40159
dc.description.abstractTitel: Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv Författare: Wilhelm Golinski & Matilda Wåger Uppdragsgivare: Marie Grusell, Göteborgs universitet (JMG) Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. Termin: Vårterminen 2015 Handledare: Marie Grusell Antal ord: 19 872 Antal sidor: 60 (exklusive bilagor) Syfte: Att undersöka medieanvändares inställning till reklam i sociala medier och om synen på sociala medier som offentliga eller privata påverkar inställningen. Metod: Kvalitativ studie med respondentintervjuer. Material: Analysen baseras på elva samtalsintervjuer med medieanvändare i blandade åldrar i Göteborgsområdet. Huvudresultat: Resultaten av denna mottagarstudie visar en mer negativ inställning till reklam i sociala medier jämfört med reklam generellt. Inställningarna till reklam varierar något beroende på om personen i fråga ser sociala medier som en privat sfär eller en offentlig sfär där acceptansen ökar ju mer offentligt forumet upplevs. Överlag upplevs de sociala medierna som privata, vilket med studiens teoretiska utgångspunkt förklarar den mer negativa synen på reklamen i sociala medier.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC932sv
dc.subjectsociala mediersv
dc.subjectreklamsv
dc.subjectkommersiella budskapsv
dc.subjectoffentlighetsteoriersv
dc.subjectprivat sfärsv
dc.subjectoffentlig sfärsv
dc.subjectcultural studiessv
dc.subjectuses and gratificationssv
dc.titleAtt umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record