"Lärarutbildningen är ingen katastrof." Om Göteborgs universitets lärarutbildning i dagspressen 2001-2014
Abstract
Syftet med denna uppsats är att beskriva och problematisera dagspressens skildring av lärarutbildningen vid Göteborgs universitet och analysera hur denna medierade berättelse kan förstås. Undersökningen omfattar åren 2001-2014.
Teori: Den teoretiska utgångspunkten är lärarutbildning som ett politiserat fält, medierad kommunikation med fokus på dagspress, medielogik samt strategisk kommunikation.
Metod: Kvantitativ innehållsanalys samt kvalitativ innehållsanalys med utgångspunkt i lingvistisk diskursanalys.
Resultat: 8 procent av alla nyheter om lärarutbildning i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet 2001-2014 handlar om Göteborgs universitets lärarutbildning. Resultatet visar att de flesta nyheter som handlar om innehåll och organisation av lärarutbildningen på GU är negativa. Lärarutbildningen vid Göteborgs universitet missgynnas i medierapporteringen eftersom positiva aspekter tonas ner och döljs av den journalistiska formen och det är oftast negativa aspekter på sakfrågor om lärar- utbildningens innehåll och organisation som lyfts fram. Det är i störst utsträckning externa aktörer som kommer till tals i sakfrågor om lärarutbildningens innehåll och organisation. Anställda på Göteborgs universitet är aktörer i media mindre utsträckning. Lärarutbildning omtalas ofta som ett objekt utan koppling till något lärosäte, i samband med nyheter om skol- och utbildningspolitiska frågor. Lärarutbildning omtalas upprepningsvis i dagspressen som en orsak och en lösning på problem i skola och samhälle.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-16Author
Huldén, Lotta
Keywords
intern kommunikation, kriskommunikation, organisationskultur, meningsskapande kommunikation, värderingar, förtroendekrisnnehållsanalys, lärarutbildning, dagspress, strategisk kommunikation, lingvistisk diskursanalys
Language
swe