• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Lärarutbildningen är ingen katastrof." Om Göteborgs universitets lärarutbildning i dagspressen 2001-2014

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att beskriva och problematisera dagspressens skildring av lärarutbildningen vid Göteborgs universitet och analysera hur denna medierade berättelse kan förstås. Undersökningen omfattar åren 2001-2014. Teori: Den teoretiska utgångspunkten är lärarutbildning som ett politiserat fält, medierad kommunikation med fokus på dagspress, medielogik samt strategisk kommunikation. Metod: Kvantitativ innehållsanalys samt kvalitativ innehållsanalys med utgångspunkt i lingvistisk diskursanalys. Resultat: 8 procent av alla nyheter om lärarutbildning i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet 2001-2014 handlar om Göteborgs universitets lärarutbildning. Resultatet visar att de flesta nyheter som handlar om innehåll och organisation av lärarutbildningen på GU är negativa. Lärarutbildningen vid Göteborgs universitet missgynnas i medierapporteringen eftersom positiva aspekter tonas ner och döljs av den journalistiska formen och det är oftast negativa aspekter på sakfrågor om lärar- utbildningens innehåll och organisation som lyfts fram. Det är i störst utsträckning externa aktörer som kommer till tals i sakfrågor om lärarutbildningens innehåll och organisation. Anställda på Göteborgs universitet är aktörer i media mindre utsträckning. Lärarutbildning omtalas ofta som ett objekt utan koppling till något lärosäte, i samband med nyheter om skol- och utbildningspolitiska frågor. Lärarutbildning omtalas upprepningsvis i dagspressen som en orsak och en lösning på problem i skola och samhälle.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40173
Samlingar
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Fil(er)
gupea_2077_40173_1.pdf (947.0Kb)
Datum
2015-08-16
Författare
Huldén, Lotta
Nyckelord
intern kommunikation, kriskommunikation, organisationskultur, meningsskapande kommunikation, värderingar, förtroendekrisnnehållsanalys, lärarutbildning, dagspress, strategisk kommunikation, lingvistisk diskursanalys
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV