Belöningssystem i tjänsteföretag –En fallstudie av Skistar
Abstract
Bakgrund och problem: I ett tjänsteföretag är de anställda en av företagets viktigaste resurser.
Hur dessa styrs och motiveras till att arbeta mot företagets mål är av yttersta vikt. Av den
anledningen har styrverktyget belöningssystem undersökts. Vi ställde oss frågan om varför
företag använder sig av ett belöningssystem och vilken roll det har för de anställda.
Syfte: Med denna studie ville vi undersöka ledningens syfte med belöningssystemet och hur de
arbetar för att påverka beteenden hos de anställda. Syftet var även att ta reda på hur skidlärarna
på operativ nivå upplever rådande belöningssystem för att på så sätt se om styrningsmetoden är
effektiv.
Avgränsningar: Studien avgränsades så att endast en skidskoleenhet inom Skistar studerades.
Vi har endast undersökt belöningar riktade mot anställda på den operativa nivån.
Metod: Det empiriska materialet samlades in genom sju intervjuer med respondenter på olika
nivåer inom företaget. Detta material ställdes sedan i relation med den teoretiska referensramen
vilken främst är uppbyggd av Principal-agentteorin och Stewardshipteorin.
Resultat och slutsatser: Belöningssystemet är uppbyggt av båda monetära och icke-monetära
belöningar. Vi kunde se att anställda på operativ nivå främst drivs av icke-monetära belöningar
där möjligheten till egen utveckling väger tungt. Genom en stewardliknande relation når
företaget tillsammans med sina anställda uppsatta mål.
Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att utföra en liknande studie med fler
studieobjekt för att på så sätt nå mer generella slutsatser. En närmare studie av förekomsten av
monetära belöningar inom tjänsteverksamhet skulle också vara ett intressant forskningsområde.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-18Author
Kylbrink, Lovisa
Cedergårdh, Oskar
Keywords
Motivation, belöning, Stewardshipteori, Principal-agentteori, belöningssystem,
Series/Report no.
Ekonomistyrning
14-15-81
Language
swe