• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystem i tjänsteföretag –En fallstudie av Skistar

Sammanfattning
Bakgrund och problem: I ett tjänsteföretag är de anställda en av företagets viktigaste resurser. Hur dessa styrs och motiveras till att arbeta mot företagets mål är av yttersta vikt. Av den anledningen har styrverktyget belöningssystem undersökts. Vi ställde oss frågan om varför företag använder sig av ett belöningssystem och vilken roll det har för de anställda. Syfte: Med denna studie ville vi undersöka ledningens syfte med belöningssystemet och hur de arbetar för att påverka beteenden hos de anställda. Syftet var även att ta reda på hur skidlärarna på operativ nivå upplever rådande belöningssystem för att på så sätt se om styrningsmetoden är effektiv. Avgränsningar: Studien avgränsades så att endast en skidskoleenhet inom Skistar studerades. Vi har endast undersökt belöningar riktade mot anställda på den operativa nivån. Metod: Det empiriska materialet samlades in genom sju intervjuer med respondenter på olika nivåer inom företaget. Detta material ställdes sedan i relation med den teoretiska referensramen vilken främst är uppbyggd av Principal-agentteorin och Stewardshipteorin. Resultat och slutsatser: Belöningssystemet är uppbyggt av båda monetära och icke-monetära belöningar. Vi kunde se att anställda på operativ nivå främst drivs av icke-monetära belöningar där möjligheten till egen utveckling väger tungt. Genom en stewardliknande relation når företaget tillsammans med sina anställda uppsatta mål. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att utföra en liknande studie med fler studieobjekt för att på så sätt nå mer generella slutsatser. En närmare studie av förekomsten av monetära belöningar inom tjänsteverksamhet skulle också vara ett intressant forskningsområde.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40184
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_40184_1.pdf (1.134Mb)
Datum
2015-08-18
Författare
Kylbrink, Lovisa
Cedergårdh, Oskar
Nyckelord
Motivation, belöning, Stewardshipteori, Principal-agentteori, belöningssystem,
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
14-15-81
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV