Visa enkel post

dc.contributor.authorDemirel Al Reshan, Denize
dc.contributor.authorKarlekvist Pettersson, Katarina
dc.date.accessioned2015-08-26T11:45:18Z
dc.date.available2015-08-26T11:45:18Z
dc.date.issued2015-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40439
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några frågeställningar som innehöll begreppen berikning, brist, inkludering, inklusion, integrering, exkludering, mångkulturalism och interkulturalism. Studien kan vara användbar för lärare som vill tolka läroplanen i sitt arbete med nyanlända elever. Metod I studien användes kritisk diskursanalys till att analysera källmaterialet Skolans värdegrund och uppdrag samt Svenska som andraspråk ur Lgr 11. Texten analyserades utifrån tre dimensioner. Den första gällde ord, grammatik och kontext. Den andra var den diskursiva praktiken som gällde produktion och konsumtion, samt den tredje vilken var den sociala praktiken. Resultat Lärarnas tolkningsmöjligheter och tolkningssvårigheter beror på att diskurserna både samverkar och motverkar varandra i ett komplicerat förhållande. Detta ger öppningar för nya tokningar då också diskurserna förändras genom tiden. Idéerna om inkludering, inklusion, multikulturalism och interkulturalism spelar roll i tolkningarna och samverkar så att de nyanlända inkluderas genom ett berikningsperspektiv. Genom ömsesidighet blir de nyanlända delaktiga genom språk, demokrati och förståelse. Mångkulturalism och interkulturalism uppstår. I motsats tolkas idéer om exklusion leda till utanförskap. Tolkningarna får konsekvenser för nyanländas inkludering.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS LAU925:15sv
dc.subjectVärdegrundsv
dc.subjectSvenska som andraspråksv
dc.subjectNyanlända eleversv
dc.subjectBerikningsteorisv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectIntegreringsv
dc.subjectMångkulturalismsv
dc.subjectInterkulturalismsv
dc.subjectTolkningsmöjlighetersv
dc.titleEn textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post