• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Göteborgs Hamn AB och APM Terminals Gothenburg AB -en fallstudie om privatiseringen av containerhamnen

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Terminalerna i Skandiahamnen opererades fram till 2010 av det kommunala bolaget Göteborgs Hamn AB, men efter ett beslut som togs i kommunfullmäktige 2009-11-05 stod det klart att delar av den operativa verksamheten skulle överlåtas till privata aktörer. I studien fokuserar vi på överlåtelsen av containerhamnen som numera drivs av det danskägda företaget APM Terminals, efter att de tecknat ett koncessionsavtal på 25 år. Att containerhamnen har en stor betydelse, för Göteborgs Stad och för näringslivet i regionen, råder det ingen tvekan om. Vi vill därför undersöka hur Göteborgs Hamn AB och APM Terminals Gothenburg AB har utvecklats under de senaste åren. Syfte: Att genom företagsanalys, undersöka hur organisationerna Göteborgs Hamn AB och APM Terminals Gothenburg AB har utvecklats, och vilka effekter som privatiseringen har fått. Avgränsningar: Undersökningsperioden sträcker sig från 2008 till idag, men den finansiella datan som används är som senast hämtad från 2013. Det var tre terminaler i Skandiahamnen som privatiserades men studiens fokus ligger på containerterminalen. Metod: En fallstudie med både kvantitativa och kvalitativa inslag. Som verktyg för företagsanalysen används Trekantsmodellen för att täcka områdena; finans, objekt och subjekt. Resultat och slutsats: Båda verksamheterna kan efter uppdelningen av Skandiahamnen fokusera på respektive kärnverksamhet. Göteborgs Hamn AB har inriktat sig mot rollen som Port Authority, vilket innebär att de framförallt arbetar med infrastruktur och ser till hela hamnens långsiktiga utveckling. APM Terminals Gothenburg AB kan fokusera på containerhamnen och de operativa utmaningar som uppkommer. Ett bevis på effektivisering är att kranproduktiviteten under APM Terminals första verksamhetsår ökat. Situationen har dock, för vissa arbetare i hamnen, blivit något sämre och vissa synergieffekter har försvunnit då terminalerna inte har samma möjlighet till samarbete. Förslag till fortsatt forskning: I denna kandidatuppsats berör vi endast ytan på ett ämne med massor av potentiella infallsvinklar. För att få en ännu klarare bild av förhållandena i Skandiahamnen föreslår vi att en analys av samtliga terminalbolag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40485
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_40485_1.pdf (484.2Kb)
Datum
2015-08-31
Författare
Åstrand, Oliwer
Carlefall, Tobias
Serie/rapportnr.
Externredovisning
14-15-83
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV