Show simple item record

dc.contributor.authorFranke, Julia
dc.contributor.authorGustafsson, Moa
dc.date.accessioned2015-10-02T13:05:57Z
dc.date.available2015-10-02T13:05:57Z
dc.date.issued2015-10-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40705
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Utveckling inom handel och globalisering har bidragit till ökad konkurrens för aktörerna på transportmarknaden. Marknadens komplexitet och nya krav på transportleverantörerna har förändrat konkurrenssituationen. Att fokusera på kunden har blivit centralt för att vara konkurrenskraftig. För att möta efterfrågan krävs en kundorienterad strategi. Skapandet av kundvärde kräver identifikation av de egenskaper kunden värdesätter. Frågeställningarna som utgör grund för uppsatsen följer: Vilka kvalitetsegenskaper värderar kunden högt vid val av transportleverantör? Hur kan ökat kundvärde och konkurrensförmåga skapas genom strategiskt agerande? Intresset bakom studien grundar sig i marknadens utveckling, vilken blivit mer kundorienterad. Vidare intressebild ligger i hur kundvärde kan tillämpas i en verksamhets strategi för att uppnå konkurrenskraftig marknadsposition. Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga och analysera hur kundvärde skapas inom transportbranschen, samt hur detta kommer till uttryck inom en verksamhets strategi. Vidare är avsikten att undersöka transportköparnas preferenser och attityder vid val av transportör. Målet är att vidga kunskapen kring kundorientering och marknad för vunnen konkurrensfördel. Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte har fallstudie genomförts på transportföretaget NTEX. Transportkvalitativa egenskaper har identifierats genom undersökning i enkätform. Empiri har tillsammans med teori utgjort grund för analys. Slutsats: Utifrån numerisk gradering konstateras godshantering, pålitlighet, tillgänglighet och trygghet vara de viktigaste egenskaperna vid val av transportleverantör. En rangordning av egenskaperna fastställer pålitlighet, transporttid och pris. Vidare kan helhetsperspektiv där både extern och intern miljö tas i beaktande bidra till strategi som uppfyller uttalade och outtalade behov skapa kundvärde. Ett kundvärde som genererar ökad konkurrensförmåga.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries14/15:18sv
dc.subjectKundvärde, strategi, konkurrensförmåga, transportkvalitet, differentieringsv
dc.titleKundvärdeskapande- Konkurrensförmåga genom transportkvalitativa egenskapersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record