Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Cecilia
dc.date.accessioned2015-10-06T10:00:50Z
dc.date.available2015-10-06T10:00:50Z
dc.date.issued2015-10-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40727
dc.description.abstractSyfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka sex pedagogers/specialpedagogers erfarenheter av Att Skriva sig till Läsning-metoden och arbetet med elever i behov av särskilt stöd, vad gäller läs- och skrivinlärningen. Teori: Studien utgår från en kvalitativ ansats, vilken lämpar sig när man ämnar undersöka, förstå och tolka resultat. Metod: Studien grundar sig på intervjuer gjorda med pedagoger och specialpedagoger som arbetar med metoden Att Skriva sig till Läsning. Datainsamlingen har skett genom intervjuer av fyra pedagoger och två specialpedagoger. Det insamlade intervjumaterialet transkriberades, tolkades och analyserades med en hermeneutiskt inspirerad metod. Resultat: Resultatet av studien visade att pedagogerna erfarit att metoden Att Skriva sig till Läsning gynnade alla elever, inklusive elever i behov av särskilt stöd. I resultatet visade det sig också att man i klassrummet gjorde pedagogiska anpassningar för elever i behov av särskilt stöd, även om dessa inte var uppenbara för pedagogerna. Pedagogerna ansåg att det inte förekom några pedagogiska anpassningar för elever i behov av särskilt stöd. I resultatet framkom också att pedagogerna främst efterfrågade en bättre fungerande teknik och en bättre fungerande teknisk support för att kunna arbeta med metoden. Denna efterfrågan gällde bland annat artefakterna man arbetar med, i detta fall bland annat I-pads. Resultatet visar också en mycket positiv inställning bland pedagogerna angående att arbeta med Att Skriva sig till Läsning, när det gäller elever i behov av särskilt stöd. Pedagogerna ansåg att de såg en snabbare läs- och skrivinlärning samt en bättre språklig medvetenhet, både hos eleverna i behov av särskilt stöd samt ”övriga” elever. Med språklig medvetenhet menade pedagogen språkets formsida, exempelvis att eleverna snabbare lärt sig sätta punkt efter mening, stor bokstav i början samt mellanrum mellan orden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15-IPS-03 SPP600sv
dc.subjectkvalitativ studiesv
dc.subjectelever i behov av särskilt stödsv
dc.subjectatt skriva sig till läsningsv
dc.subjectASLsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectpedagogsv
dc.titleAtt skriva sig till läsning - en metod för elever i behov av särskilt stöd. En kvalitativ studie ur ett pedagogperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record