dc.contributor.author | Eriksson, Veronica | |
dc.date.accessioned | 2015-10-06T10:08:59Z | |
dc.date.available | 2015-10-06T10:08:59Z | |
dc.date.issued | 2015-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40728 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien var att utifrån ett lärarperspektiv belysa hur relationer och förhållningssätt mellan lärare och nyanlända elever kunde påverka elevernas lärande och motivation. Särskilt fokus i studien var samspelet mellan lärare och elev samt vilka förväntningar lärarna hade på eleverna och vilken betydelse det kunde ha för nyanlända elever. Studien avsåg att belysa vilket stöd nyanlända elever får i undervisningen, men också hur lärarna arbetade för att ta tillvara på elevernas förkunskaper.
Teori: Den empiriska delen i studien bestod av fallstudier och som en teoretisk utgångspunkt för att tolka och förstå empirin har den sociokulturella teorin används där språket framhålls som det viktigaste kollektiva verktyget för att människor ska kunna förstå och samspela med varandra. Studien avser också att belysa relationernas betydelse mellan lärare och nyanlända elever och då har det kommunikativa relationsinriktade perspektivet (KoRP) använts. KoRP är ett specialpedagogiskt perspektiv inom den sociokulturella familjen och inom detta perspektiv kunde relationer och kommunikation studeras på olika nivåer och sammanhang i skolans verksamhet. I studien har en etnografisk inspirerad forskningsansats använts.
Metod: Denna studie bestod av etnografiskt inspirerade fallstudier i klasser där nyanlända elever hade börjat. Tidigare gick nyanlända elever i förberedelsegrupper men när studien påbörjades hade förberedelsegrupperna avvecklats och de nyanlända eleverna inkluderades i den ordinarie undervisningen och i sina tillhörande klasser. Fallstudierna innebar deltagande observationer vid olika undervisningstillfällen samt fokusgruppintervjuer med lärare i respektive arbetslag. I studien har en triangulering av metoder använts för att betrakta frågeställningarna ur flera synvinklar vilket var avsikten i denna studie samt för att stärka resultatet.
Resultat: Samtliga lärare ansåg att goda relationer mellan lärare och nyanlända elever har stor betydelse för elevernas lärande och motivation samt att det framkom i studien att relationernas betydelse mycket handlar om vilken interkulturell kompetens lärarna har. För att nyanlända elever ska nå framgång i skolan betonade lärarna vikten av att ha höga förväntningar på eleverna, kartlägga och individanpassa undervisningen, att utgå från elevernas förkunskaper, intressen, erfarenheter och att variera arbetssätt och metoder i undervisningen, att eleverna trivs, har roligt och finner undervisningen meningsfull. Samtliga lärare uttryckte önskemål om nära samarbete med modersmålslärarna för att bättre arbeta övergripande med kunskapsutvecklingen för varje enskild elev. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15-IPS-04 SPP600 | sv |
dc.subject | nyanlända elever | sv |
dc.subject | relationer | sv |
dc.subject | förhållningssätt | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | faktorer för skolframgång | sv |
dc.title | En bra början? En fallstudie om nyanlända elevers lärande, motivation, inkludering och skolframgång | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |