• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leder decentralisering till högre studieresultat? - En jämförande studie av europeiska skolsystem

Abstract
Skolans organisering och elevers prestationer debatteras flitigt i europeiska länder, i synnerhet i Sverige. För att öka elevernas resultat tenderar politiken och forskningen ta olika utgångspunkter. Från politiskt håll diskuteras ofta styrning i form av mer centralisering eller decentralisering som ett sätt att få ordning på skolan. Från forskningen talar man istället om andra saker. Man menar att bland annat läroprocesser i klassrummet och interaktionen mellan lärare och elev är viktigare faktorer som påverkar elevernas prestationer. Detta väcker intressanta frågeställningar. I den här studien har vi undersökt om det finns ett samband mellan decentralisering och hur elever presterar. Utifrån ett urval av 22 europeiska länder har vi använt oss av elevresultat från PISA:s kunskaps-mätningar och ett antal mått på decentralisering för att undersöka om det finns ett samband mellan decentralisering och elevers prestationer. I likhet med tidigare studier fann vi ett svagt men statistiskt signifikant samband mellan decentralisering och elevers prestationer. En tänkbar förklaring till detta kan vara att många av de saker som forskningen menar påverkar elevernas resultat positivt ofta sammanfaller med de reformer eller egenskaper som är förknippade med decentraliserade organisationer. Det som försvårar tolkningen av resultatet är ett komplext orsakssamband och svårigheten med att isolera enstaka effekter och variabler. Och även om mer forskning behövs, kan resultatet förhoppningsvis bidra till ökad kunskap och därmed bättre underlag för policyskaparna på skolområdet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40736
Collections
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_40736_1.pdf (1.287Mb)
Date
2015-10-07
Author
Törnqvist, Max
Gabinus, Gustav
Keywords
decentralisering
skolsystem
PISA
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV